FIFA 12

FIFA 12 er definitivt det beste spillet i serien. Det har forbedret seg utrolig mye siden forgjengeren, det er mer realistisk, vanskeligere og mye bedre grafikk enn sist.

 

Tactical Defending

Den første og gjerne største forskjellen på dette spillet i forhold til alle andre i serien, er det å forsvare seg. Istedet for å bare trykke en knapp slik at spilleren går rett inn og presser eller takler motstanderen, må man nå bruke en variasjon av forsvarsteknikker. Hvis man prøver å gå inn og presse motstanderen nå, vil man bare bli stående et par meter ifra og skjerme. Da har man valget: gå inn for takling, eller forsøke å skjerme og presse spiller vekk fra mål. Dette høres gjerne ut som det samme, men hvis man går inn for taklingen risikerer man å bomme, da blir man stående og angriperen passerer deg. Med andre ord så er timingen veldig viktig. Dette tar noen kamper å venne seg til, noe som kan være frustrerende til tider, men det er også en utfordring som gjør det morsomt å spille.

 

Player Impact Engine

Er en ny fysikkmotor som gjør det hele mye mer autentisk. Den gir mer variasjon i taklinger og kollisjoner, men også autentiske skader som kan oppstå i de forskjellige situasjonene. Veldig sjelden ser en takling helt lik ut, noe som var et kjent fenomen på forgjengerne. Nå kommer det an på farten spilleren som takler eller blir taklet har, fysikken til spillerne og selvfølgelig hvor atletiske de er.

 

Precision Dribbling

Dette konseptet kom med forårets FIFA men har blitt forbedret betraktelig mye. Nå har man mye bedre kontroll på ballen på små flater og det er generelt lettere å drible. For eksempel Når du kommer nærme dødlinjen, vet automatisk spilleren din hvor han er og beholder ballen nærmere seg selv for å holde ballen i spill. Han tar også raskere vendinger slik at man kan passere eller finte ut motstanderen. Ikke nok med det, på grunn av det nye «tactical defending», som nevnt tidligere, har man bedre tid og større rom til å finte eller drible.

 

 Manager mode

«Manager mode» er forholdsvis likt som på forgjengeren, man kan være en spiller som bygger seg opp til å bli manager, en spillende manager eller en helt vanlig manager som gjør taktiske forandringer og bytter fra sidelinjen. Den nye store forskjellen, til undertegnedes store begeistring, er blant annet at man kan ansette speidere som har forskjelling erfaring og spesialiteter. Deretter kan man sende de ut på oppdrag rundt om i verden, der de bygger opp et speidernettverk og finner unge talenter som man kan signere. Da har man altså et eget «youth academy» hvor man kan bygge og følge opp unge talenter. En annen forskjell er at man har integrert noe som har vært tilstedet på FM (Football Manager) en stund nå. Det at man kan se formen, moralen og humøret spillerne er i, er noe nytt for FIFA. For eksempel hvis en har gitt en spiller lite spilletid, kan vedkommende klage på at han ikke får spille nok, og en spiller som er i god form kan si at han vil starte kampen og ikke være på benken.

Alt i alt er dette utvilsomt det beste, mest utfordrende og mest autentiske FIFA som har blitt lansert, med små detaljer som «raske» innkast og at man kan ta tak i trøyen til en motstander når han passerer. Det passer til alle uansett om du har fulgt serien i alle år eller om det er første gang du spiller det.

Terningkast: 6

 

Tekst: Jonathan Marianayagam – jonathan.marianayagan@unikumnett.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*