Spennende fagdag om krisekommunikasjon

Krise. Panikk. Uro. Fortvilelse. Samhold. Styrke. Kommunikasjon. Stikkordene var mange da det fredag 18.01 var duket for Rhetoricas årlige fagdag. Temaet for dagen var krisekommunikasjon.

FAGDAG: Direktør for PR-byrået First House, Per Høiby, var en av foredragsholderne på Rhetoricas fagdag om krisekommunikasjon. (Foto: Fredrik Lind/Rhetorica)

Fredag 18. januar ble hovedsalen i Sigrid Undsets hus fylt med studenter og forelesere. Nysgjerrigheten på hva årets foredragsholdere ville presentere under tittelen krisekommunikasjon, hadde trukket mange ut i snøværet. Dagens program bestod av tre foredrag. Gjennom foredragsholdernes arbeid og erfaringer fikk man presentert ulike innfallsvinkler på å kommunisere i krisesituasjoner, fortrinnsvis som rådgiver, nyhetsjournalist og som representant for ofre. Dagen ble avrundet med en paneldebatt, hvor nettopp deres ulike innfallsvinkler ble satt i fokus.

STORT ENGASJEMENT

Administrerende direktør i PR-byrået First House, og tidligere adjutant for HM Kong Harald V, Per Høiby, var først ut og satt med dette standarden for en høyst lærerik og interessant dag. Som en høyt profilert og dyktig mann innen PR-sektoren, hadde Høiby mye spennende å vise til. Hans brede erfaring imponerte stort. Noe av det Høiby la mest vekt på under sin presentasjon, var viktigheten av å være godt forberedt om en krise skulle oppstå. I sammenheng med dette uttrykte han bekymring overfor enkelte norske bedrifters naive syn på krisehåndtering. Hele ni av ti bedrifter har ikke tilstrekkelig verktøy for håndtere kriser og en urealistisk optimisme råder.

– Du kan ikke kommunisere deg bort fra manglende evne til å håndtere den faktiske krisen, mener Høiby.

”Det viktigste er ikke hva som skjer, men hva du har å møte krisen med.”

Per Høiby

TOK TIL TÅRENE

Høiby var ikke alene om å engasjere samtlige i salen. Også journalist og førstelektor ved NLA Høyskolen Gimlekollen, Kåre Melhus, vekket stor oppmerksomhet under sin presentasjon om folkemordet i Rwanda i 1994. Han var selv tilstede under de grusomme omstendighetene, og måtte som utenriksreporter for NRK formidle den ekstreme brutaliteten han var vitne til. Å måtte informere om enorme dødsfall, samt beskrive alle grusomhetene, var ifølge Melhus en enorm påkjenning. Selv 18 år etter, la han ikke skjul på at han fortsatt er sterkt preget av hendelsene. Det å vandre mellom enorme likhauger, mennesker lidende av kolera og barn og voksne på febrilsk leting etter sine familier, setter dype spor. Selv publikum felte noen tårer.

PERSONLIG VS. NASJONAL KRISE

Som sistemann ut holdt Trond Blattmann et sterkt og engasjerende foredrag. Etter sønnen, Torjus, døde på Utøya 22. juli, ble Blattmann valgt til styreleder for Nasjonal støttegruppe. Han poengterte viktigheten av å være profesjonell og å kunne skille mellom sin egen personlige krise og en nasjonal krise i en slik situasjon. I tillegg til å representere en samlet organisasjon, ga Blattmann uttrykk for at man også må være oppmerksom på enkeltindividene. Likevel er det viktig at det ikke går ut over en leders framtreden. En må forbli profesjonell og finne en gylden middelvei mellom sine egne personlige følelser og det ansvaret man har i en slik rolle.

MELDTE AVBUD PÅ GRUNN AV ALGERIE

Foruten Høiby, Blattmann, og Melhus, skulle også journalist Wenke Eriksen ha deltatt på fagdagen. Men på grunn av den dramatiske gisselsituasjonen i Algerie var det sterkt behov for hennes ekspertise, da NRKs utenriksredaksjon trengte å styrke sin bemanning. Dette viser hvor aktuelt og avgjørende krisekommunikasjon faktisk er.

VEL GJENNOMFØRT

Fagdagen ble avrundet med en paneldebatt ledet av Fred Arthur Asdal fra kommunikasjonsbyrået Presis 360. Dette var svært tankevekkende og ga flere interessante perspektiver rundt krisekommunikasjon. Samtlige tilskuere fikk nok øynene opp for kommunikasjonens viktige rolle. Det en kan si med sikkerhet er at kommunikasjon er kjernen for et velfungerende samfunn. Og når kriser oppstår blir den ekstra viktig.

– Dette var jo utrolig interessant, og ikke minst nyttig, også for meg som ikke tar kommunikasjon, sier en fornøyd Elise Iversen, førsteårsstudent ved økonomi og administrasjon.

TRADISJON

For styret i Rhetorica er den årlige fagdagen det viktigste arrangementet for linjeforeningen.

– Dette er det 2. året Rhetorica holder fagdag, så vi velger å kalle dette en tradisjon som vi håper vil fortsette, sier leder av Rhetorica Marie H. Søraker.

At arrangementet får gode tilbakemeldinger er motiverende. Hun er både stolt og fornøyd med årets gjennomføring og det arbeidet som er lagt ned av styret og utvalgsmedlemmer.

– Et slikt arrangement krever en innsats fra alle som deltar og der har jentene i Rhetorica vært eksemplariske! Dette året har Rhetorica kun bestått av kvinnelige medlemmer, men 11. februar skal det velges et nytt styre. Marie håper på at det nye styret også består av noen mannlige deltakere, selv om årets styre har fungert fint.

– Det viktigste er at det er motiverte personer som stiller til valg. Slik at vi kan glede oss til en ny fagdag i 2014!

Det var tydelig at publikum var gjennomgående fornøyd med årets fagdag. Noe som kom godt fram både ved oppmøte på dagen, og på kveldarrangementet som for øvrig ble avholdt på Caledonien i Loungebar1. Her var stemningen til å ta og føle på, med livemusikk fra brødrene Joakim og Eirik Stiansen fylte allsang og dans lokalet.

Alt i alt var dette en vel gjennomført fagdag av Rhetorica og noe man virkelig kan se fram til at blir en tradisjon.

Tekst:  Amanda Kaldestad Westerlund og Katrine Tellsgård – red@unikumnett.no

Foto: Fredrik Lind/Rhetorica

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*