Stein Torleif Bjella på Kick

Stein Torleif Bjella med band formidlet lun melankoli med morsomme undertoner på Kick i helgen. Med nærmere 20 låter på spillelista underholdt Stein Torleif Bjella publikum i mer enn 1 ½ time. De var seks stykk på scenen, hadde med seg 12 gitarer og loddet ut en fruktkurv.

Blant publikum fantes en filosof fra UiA, en leder for en lokal festival og en rekke kjente personer fra byens musikk- og litteraturmiljø. Bordene ble fort fulle og stoler flyttet rundt. Kjærestepar sank inn i hverandres armer.

Trilogi
Bjella åpnet med ”Tvangsgutan kompani” fra albumet Vonde visu fra 2011. Han fortsatte med ”Undergang” fra siste albumet Heim for å døy som kom ut i november i fjor. Heim for å døy er siste album i en trilogi av melankolske hverdagsberetninger i sjangersjiktet blues/country. Etter åpningsnummeret fortsatte en blanding av låter fra albumene i trilogien.

God kontakt med publikum
Publikum følger godt med, de kjenner låtene, de klapper med og ler på de riktige stedene. Ved fjerde låt endrer lyset på scenen seg og atmosfæren likeså. ”Separate sinn” er i gang – låten, som sammen med ”Undergang” ble spilt på God Morgen Norge i høst, og som har blitt spilt på radio utallige ganger siden. Bjella introduserte låtene og kommuniserte godt med publikum – gode, lune samtaler – folk ler og Stein Torleif smiler.  Han har humor. Låtene er melankolske, til ettertanke, og de er morsomme.

Blant de 12 gitarene var en Bjella kjøpte på auksjon for 50 kroner. Han fortalte at han så har brukt vel 10 000 kroner på å få den til å låte ordentlig. Han fortalte på vennskapelig vis da han introduserte bandet’s fem medlemmer med små historier og karakteristikker som kjennetegner deres karakter og hans relasjon til dem. Han bød også Kristiansandspublikummet på en låt som aldri var blitt spilt live før – ”en av de beste låtene på lista” var kommentaren fra en av de fremmøtte.

Melankolske hverdagsberetninger
Låten om Kina-pub’en og pinsemenigheten handler om å vakle mellom to ytterpunkter, om Kina-puben i bygde-Norge som blir revet til fordel for bygging av noe nytt og bærekraftig. I denne låten; ”Tiger på sundretur” møter vi en mann som ”vakla mellom håp og Beijing, – de skulle slått seg i lag”.  Fra det albumet, Heidersmenn (2009), spilte han bla. også ”Øvre-Ål Resort”. Der synger han om melkekvoter, odelsgutter og ’trygde-bygde-harriar med fua fullt av statspeng’, om næringsliv og hyttebygging i tettstedet Ål. Med låter som ”Idiotisk Einvegslove”, ”Mayhem heime” og ”Visepsykiatri” synger han om sider av livet som mange kan identifisere seg med.

Trampeklapp fra publikum rundet av konserten, og folk flokket seg rundt bordet som solgte effekter fra vinneren av både Spellemannprisen (2011), Prøysenprisen (2011) og Bendiksenprisen (2012).

Tekst: Hege Lovise Lundgreen – red@unikumnett.no

Foto: Rade Zivanovic – red@unikumnett.no

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*