Marit Larsen med full kontroll

maritlarsen

Marit Larsen briljerte med akustisk musikalitet og strålende formidling på Håndverkeren fredag 29. April.

Fredag kveld holdt Marit Larsen en varm intimkonsert for om lag 100 publikummere. Kvelden var den fjerde i rekken av Larsens akustiske miniturne. Hun besøkte blant andre Bergen og Tromsø før Kristiansand stod for tur.

Popstjerna har vært en aktiv låtskriver og artist helt siden megasuksessen i M2M med Marion Ravn rundt 2000 års-skiftet. Hun har gitt ut flere studioalbum, og 1. april i år slapp hun sitt første album på eget selskap, Joni Was Right.

Før Marit entret scenen ble publikum omhyggelig oppvarmet ved hjelp av Larsens faste bandmedlemmer, Mari Sandvær Kreken og Tor Egil Kreken, som til sammen utgjør folk-gruppa Darling West. Et snedig og nedpå-triks, som ga publikum kjennskap til bandet som helhet.

Kvelden på Håndverkeren ble en varm affære. Scenedekorasjonene var enkle, men samtidig elegant, og svært passende til Larsens univers. Hun åpnet kvelden med ”Running out of Road”, førstesporet på hennes nyeste skive, og fortsatte med flere av de nyere låtene. Lørenskog-jenta gjorde også rom for flere av sine eldre låter, slik som ”Only a Fool” og ”Fuel”, for ikke å snakke om de større suksessene, ”Under The Surface” og ”Don’t Save Me”. Larsen viste en imponerende evne til å blåse friskt liv inn i gamle låter med en ny aktualitet. Samtlige låter ble gjort med vellykket folkepreg, godt akkompagnert av dyktige medmusikanter.

Bandet var imponerende samspilte, med god (og lunefull) kommunikasjon seg imellom. På tross av noen få feilskjær (som ble rettet opp med sjarmerende latter), viste samtlige en imponerende musikalitet. Larsen fungerte utmerket som skutas kaptein, hun telte opp uten trommis, og satte musikalsk standard tidlig på kvelden. Larsen spiller med presisjon, slik hun gjerne gjør i det meste hun foretar seg i artistkarrieren. Det viser seg også i hennes usedvanlig imponerende formidlingsevne. Mimikken er tydelig, og smilene og alvoret vekselvis tilstede. Spesielt imponerende er gospelaktige ”When the Morning Comes”, som Larsen begynner a capella. En folk-variant av Springsteens ”Dancing in the Dark” er heller ikke å forakte.

Marit Larsen har full kontroll. Hun er svært trygg på scenen, og det er tydelig at hun er fornøyd med å være hovedperson i sin egen karriere. Med eget plateselskap minker ikke arbeidsoppgavene, men heller ikke arbeidslysten, kvelden tatt i betraktning.

Tekst og foto: Miriam Ibsen og Marit Grimsrud Send mail

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*