Studenter velger bort billigere busskort

Processed with VSCO with hb2 preset

Mindre enn hver tiende student endte opp med å kjøpe AKT sitt ferske studentkort. Kronglete nettbetaling og at kortet låses til et bestemt område nevnes som mulige årsaker.

Forrige semester så studentene sitt helt eget busskortsystem endelig komme til Sørlandet. Dette var resultatet av en langvarig kampanje hos STA og Velferdstinget, hvor de har arbeidet for et billigere transportalternativ for studenter. Men det nye kortet ser ut til å ha hatt en noe vanskelig start.

Tidligere har det beste og billigste alternativet for de fleste studenter i Agder vært å kjøpe ungvoksen-kortet til 530 kroner. Det er en hundrelapp mer enn tilbudet i sammenlignbare studentbyer. Kampen for et eget studentalternativ fikk endelig gjennomslag i februar 2015 og kortet var i salg den påfølgende sommeren. Løsningen de lanserte ved studiestart var to kort som kunne ta eieren rundt i de to universitetsbyenes hovedområder. Prisen på kortet ble satt til 430 kroner (100 kroner rabatt) per by og fungerer som AKT sine andre periodekort, ved at de lar deg ta bussen fritt i 30 dager fra første bruksdato.

Ifølge AKT er det i gjennomsnitt solgt 500 studentbusskort i måneden, noe som utgjør cirka ti prosent av salgstallene som ungvoksen-kortet har i løpet av en måned. Det er for øvrig 12 000 studenter fordelt på de to universitetsbyene på Agder.

Låst til et område

AKT lanserte to studentkort for de under 30, fordi disse to kortene er låst til hvert sitt område. Med andre ord, de vil ikke fungere utenfor utvalgte ruter og busser. En annet ganske påfallende avvik fra vanlige busskort er at disse kun kan kjøpes via AKT sin nettside. Når betalingen er gjennomført tar det dessuten én-to dager før kortet er aktivert. Naturligvis gjør dette at studentkortet kan være vanskelig å finne, for dem som ikke er opplyst om det fra før, eller leter grundig.

– Grunnen til at studentbusskortet kun er mulig å få kjøpt på nett er fordi AKT for øyeblikket prøver å kutte ned på kontantsalg i selve bussene. Vi valgte å sette studentkortet som kun mulig å få kjøpt på nett, siden dette er en brukergruppe som alt er kjent med netthandling, begrunner markeds- og utviklingssjef ved Agder Kollektivtrafikk, Thomas Ruud Jensen.

I en uhøytidlig nettundersøkelse gjort av Unikum, svarte 41 prosent av de 68 spurte studentene at de ikke var klar over tilbudet. Av de som hadde hørt om tilbudet, svarte halvparten at de tok det i bruk. Flere påpeker i undersøkelsen at de ikke vil låse seg til et område, og velger dermed å betale en hundrelapp ekstra i måneden. Noen av disse bor også i nabokommuner, særlig gjelder dette Grimstad-studentene.

 

– Dersom du som student vet du skal utenfor de gjeldene studentkortsonene bør du gå for ungvoksen-kortet om du kan, anbefaler Ruud Jensen.

Enkelte Kristiansand-studentene kunne fortelle at de bodde i Vågsbygd og opp mot Kjevik, men brukte ikke studentbusskort fordi de mente det ikke var gyldig der de bodde, noe som det faktisk viser seg å være. Så det kan se ut som om det er en generell usikkerhet hos enkelte passasjerer på hvilke ruter som faktisk er gyldige. Informasjon om nøyaktig hvor hvert kort er gyldig finnes på AKTs nettside, skjønt vi føler det er verdt å nevne at nettsidene med informasjon om studentbusskortet i Grimstad og Kristiansand og hvert korts ruteoversikt har blitt fjernet for så å komme tilbake igjen ere ganger i løpet av desember.

Andre mener at busskortet generelt er for dyrt og velger derfor andre transportløsninger.

De dyreste bussbyene

Ved forrige studieår var Kristiansand og Grimstad de universitetsbyene hvor studentene måte betale mest for busskortet. Dette studieåret var de nest dyrest. Tromsø var på tredjeplass med 420 kroner og Oslos «alle soners» kort på første med en nå nesten absurd pris på 1055 kroner. Men dersom AKT velger å ikke skru opp prisen, slik man ser i andre byer, vil Kristiansand snart bli blant de billigste byene å ta buss som student. Over det siste året har nemlig busskortpriser rundt omkring i landet steget betraktelig.

AKT sier overfor Unikum at Sørlandets studenter ikke trenger å bekymre seg for de skal følge denne trenden i nærmeste fremtid

Dropper forelesning grunnet busspris

Student ida-Charlene Haugerud pendler mellom Arendal og Kristiansand. Hun syns busskortet er såpass dyrt at hun dropper forelesninger deler av semesteret. siden studentkortet ikke gjelder for hele fylket, må hun kjøpe ungvoksen-kortet.

– Pendlingen byr på utfordringer, ikke minst økonomisk, men det tar også mye tid, noe som gjør at det blir vanskelig å få seg jobber, da mye av tiden tilbringes på bussen istedenfor for å kunne jobbe, forteller hun.

Med nesten 25 prosent av sitt månedlige budsjett satt av til transport har det nå kommet til at hun dropper å kjøpe busskort i lengre perioder dersom det ikke er oppført noe obligatoriske oppmøte dager på undervisningsplanen hennes.

– Slik klarer jeg å holde kostnadene nede og samtidig ha tid til et sosialt liv, sier hun.

Veien mellom Arendal og Kristiansand blir neppe magisk kortere, men Haugerud håper at de to begrensede kortene slås sammen til ett som også dekker resten av agderfylkene.

Tekst: Mats S. Høimyr

Foto: Tobias Aasgaarden 

2 Comments

  1. Dette er jo slurv og feil. Voksenprisene som oppgis i artikkelen stemmer jo ikke.

    820,- gjelder voksen i Kristiansand, ikke hele Agder.

    Fra AKT:

    VOKSEN (30–66 år): fra 820,– til 1 530,–

    Gjelder aldersgruppen 30–66 år.
    Reis i hele Agder innenfor de sonene du betaler for.
    Voksenkortet gjelder for 30 dager eller 180 dager (180 dager kun i Vest-Agder). Ikke gyldig på nattbuss, flybuss og ekspressbuss.
    Kjøp av 180-dagerskort (kun Vest-Agder) gir 30 dager gratis reise! NB! 180-dagerskort er ikke tilgjengelig i Aust-Agder.
    For reiser innenfor Kristiansandsområdet: 820,– for 30 dager
    For reiser mellom Mandal–Kristiansand: 1300,– for 30 dager
    For reiser i hele Agder: 1 530,– for 30 dager
    Reisekortene er tilgjengelig for oppdatering i nettbutikken.

    • Hei NA VN,

      Det har du helt rett i! Så fint du gir beskjed.
      Heldigvis tar artikkelen for seg og har fokus på studentbusskortet, og ikke voksenkortet.

      Ha en fin kveld videre!

      Hilsen,
      Nettredaktør

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*