Knekte sosiale medier-koden

Da drømmejobben hennes ikke fantes på Finn.no, brukte hun sitt eget nettverk på å lande et Snapchat-oppdrag. Sosiale medier skulle snart bli Birgitte Fagstads nye levebrød.

Mange studenter satser på å komme ut i arbeidslivet etter endt studium, men hva om det ikke finnes jobb til deg der ute? Hva om de standard A4-jobbene ikke dekker det du utdanner deg til, eller hva om det er for lite jobber? Det er viktig å tenke nytt og utradisjonelt for å henge med i arbeidsmarkedet, som blir stadig snevrere for førstegangssøkere. Birgitte Fagstad er en av dem som tenker utradisjonelt i yrkesveien.

Jeg møter henne på en kafé. Med en smoothie, et smil og mobilen i hånda kommer hun rett fra jobb i Oslo. Hun jobber som Social Media Manager for Reinhartsen Media, og det er langt fra en A4-jobb hun driver med.

– Det er en utrolig kreativ og spennende jobb, men langt i fra en vanlig arbeidsdag fra 8-4, konstaterer hun. Hovedsakelig jobber hun med markedsføring via sosiale medier for store bedrifter som Carlings, Hennig Olsen og ulike festivaler. Det er mye fokus på Facebook, Snapchat og Instagram.

– Jeg føler folk tenker at jobben bare er å poste noe på Snapchat og at det ikke er så vanskelig, men det ligger veldig mye arbeid bak det. Det er som en vanlig jobb, og mye må planlegges nøye, sier Fagstad.

– Press deg På

Fagstad har kapret en jobb flere bare kan drømme om i et jobbmarked som er svært vanskelig å få innpass i. I Kristiansand er det et stort arbeidsmarked, men flere studenter sliter ofte med å anvende bachelorgraden i en jobb. Birgitte fikk jobben sin på et noe utradisjonelt vis.

– Jeg har gått både markedsføring og medieproduksjon, og da jeg skrev bachelor om sosiale medier trengte jeg et intervju med en ekspert på emnet, forteller hun. Fagstad kontaktet Reinhartsen Media og hadde en dialog med dem.

– Det var jo drømmejobben egentlig, så jeg skrev i en e-post at jeg var interessert i å jobbe for dem. Men så hørte jeg ingenting fra dem. Hun ler, og presiserer at det er en viktig faktor for å klare å få jobb. – Press deg på! Vis at du er interessert! Jeg presset litt på og tok kontakt på Facebook, det var jo viktig for meg å vise at jeg var interessert. Noen uker senere tok de kontakt og ville ha henne til Gøteborg for å styre den offisielle snapchatten til Carlings. Der ble det kun gode tilbakemeldinger, noe som gjorde at de ga henne jobben og sendte henne ut på turné.

Processed with VSCO with a6 preset

Verdsetter pågangsmot og initiativ

– Det vil jeg virkelig si til alle som studerer: Vær frempå, send heller en mail for mye enn en for lite. Ta kontakt med alle du kjenner, de vet ikke at du vil ha jobben hvis du ikke sier noe.
Flere av jobbene ligger jo ikke ute på Finn, noe som begrenser tilgangen for de fleste. Hun presiserer at det er flere andre kanaler for å få jobb, man må bare tenke litt utenfor boksen. Nettverk har òg mye å si for hvor man får en fot på innsiden. Særlig er nettsider som LinkedIn.com og Kampanje.no steder som kan gi karrieren et løft.

– Selv var jeg elendig til å bygge nettverk da jeg var student, men folk er som regel utrolig interesserte i å prate med nye mennesker. Folk vil jo bare få hjelp og gi hjelp. Oftest har pågangsmot og initiativ mer å si enn karakterer og skolebakgrunn.

– De ser jo mest på det du har å tilby, hva du kan og hva du vil bidra med, ikke hvilke karakterer du fikk i matte på videregående.

Jobbet for matoma

Muligheten til å tenke innovativt er viktig, både for arbeidsmarkedet og for Fagstad. Det har blitt en eksplosjon av bedrifter som velger å nå ut til kundene sine via sosiale medier, og etterspørselen øker stadig.

– Jeg tror at Instagram kommet til å ta over. Mye av verdien i markedsføring ligger der, konstaterer Fagstad. Hun presiserer også at video er det neste store.
– En ting jeg er sikker på er at Facebook kommer til å utkonkurrere Youtube. Det gjelder nå å satse mer på video enn bilder. Ta Snapchat for eksempel, det er større hyppighet av video der enn stillbilder. God kompetanse med video, markedsføring og media er viktig.

Sosiale medier er ikke lenger forbeholdt de unge. Flere og ere arbeidsplasser tar det i bruk, og brukermassen blir eldre og eldre. Reinhartsen Media, som Fagstad jobber for, er en av de fremste innen markedsføring på digitale medier. Med en variert kundegruppe som Jernbaneverket, Matoma, Stratos, Carlings, Amfi og Studentsamskipnaden i Agder mangles det ikke på erfaring og kompetanse.

– Det er en utrolig spennende jobb der jeg må gå ut av komfortsonen min for å levere, men det er jo det som er gøy. Det viktigste er å vise at en er ivrig og virkelig vil ha jobben. Da har du gjort alt riktig.

Tekst: Vigdis Dikkanen

Foto: Tobias Hole Aasgaarden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *