Finn roen i eksamenstiden med yoga

 – Du kan hente mye fra yoga i eksamensperioden, sier yogainstruktør Ingrid Moe.

Det var ikke selvsagt at Sørlandets egen yogadronning Ingrid Moe skulle bli betatt av praksisen. Da hun var yngre var det mer eksplosive treningsformer som løping og dans som tiltrakk henne.

– Yoga var ikke egentlig noe jeg hadde lyst til å begynne med. Jeg møtte skeptisk opp til en gruppetime på et treningssenter og opplevde timen som helt forferdelig, sier Ingrid og ler.

Hun ler fordi pipen i dag har fått en helt annen lyd. Ingrid forelsket seg nemlig i den eldgamle praksisen og er i dag i tillegg til yogainstruktør også veganer. To elementer som forenes i skjønn harmoni på Spiregården yogastudio og café, som Ingrid driver.

Yoga som konsentrasjon og avslapping

Ingrid beskriver yoga som mye mer enn bare trening.

– Yoga beveger noe i meg, også mentalt. Jeg merker at jeg yter bedre og er bedre av å praktisere. Jeg sliter aldri med depresjon eller dårlige perioder på samme måte som jeg kunne føle på tidligere. Yoga har blitt til min tid, forklarer hun.

Yogainstruktøren mener mange går på autopilot i samfunnets retning og ikke er bevisste på hva de faktisk gjør.

­– Det er samfunnet og oss selv som skaper press og stress, men i yoga lærer man at du ikke er dine tanker. Yoga er også unikt ved at det får deg til å bevege nervesystemet og sirkulasjonen, og du blir mer bevisst. Det gjør ting med deg, det er absolutt ikke bare utstrekk, forklarer Ingrid.

Anbefaler yoga i eksamensperioden

Hun forteller om stillinger som øker konsentrasjonen, stillinger som kan gi et ”reboost” og stillinger som roer deg ned. Men yoga er mer enn bare stillinger.

– Praksisen innebærer også meditasjon og pusteøvelser som kan være veldig givende, forklarer Ingrid.

Yogainstruktøren anbefaler varmt å praktisere yoga i eksamensperioden, men legger også vekt på at man ikke må kreve for mye av seg selv.

– Enhver treningsform vil gi et avbrekk og produsere endorfiner. Om man i tillegg klarer å sette av litt tid til å puste dypt inn og ut, om det så bare er fem minutter, er det veldig bra. Finn en tilnærming som er riktig for deg, anbefaler Ingrid.

Fra New York og hjem til Kristiansand

Før Spiregårdens tid levde Ingrid et nokså annerledes liv. Hun fartet rundt som modell i gatene på Manhattan og trivdes i starten godt med en travel hverdag.

– Det kom til et punkt hvor jeg ble lei av New York-livsstilen. Da fant jeg glede i yoga og praktiserte det mye. Jeg bestemte meg etterhvert for å gå i lære og bli yogainstruktør for å kunne dele gleden, forteller Ingrid.

Så kom også drømmen om å starte sitt eget senter.

– Jeg ville bare bort fra New York og levde på drømmen om å åpne et eco-senter i Nicaragua. Jeg ville skape et sted folk kunne komme til for å få pleie og komme i kontakt med seg selv, forklarer Ingrid.

Da Nicaraguaplanene sto på hell, dukket plutselig Dronningensgate 52 i hjembyen opp på Finn.no, hvor Spiregården finnes i dag.

– Det et ganske impulsivt kjøp, men det føltes riktig, konstaterer den yogaglade jenta.

Yogastillinger som kan hjelpe deg i eksamensperioden

Dan rasa er en energigivende stilling som åpner hjertet, beveger magen, men som også fungerer søvndyssende og beroligende.

Inversjonsstillinger som skulderstående eller hodestående snur kroppen opp ned og gjør at du kan finne ny energi og giv i lesingen.

 

Balanserende stillinger som ”tree pose” gjør at du må finne pust og tivblstedeværelse i øyeblikket. Du øker konsentrasjonen og må være målrettet i stillingen.

 

Childs pose er en beroligende stilling. Det kan føles som komme hjem til deg selv, og kan bidra til at du kan hente deg inn.

Twist– stillinger fungerer rensende. Slike stillinger er godt for fordøyelsessystemet fordi de beveger organene og gir i tillegg slipp på stress.

 

Tekst og foto: Ine Rossebø Knudsen

LagreLagre

LagreLagre

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Fyll inn *