Filmanmeldelse: Isle of Dogs

Originaltittel: Isle of Dogs
Sjanger: Animasjon, eventyr, komedie
Regi: Wes Anderson
Manus: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman og Kunichi Nomura
Medvirkende: Bryan Cranston, Koyu Rankin, Kunichi Nomura, Bob Balaban, Liev Schreiber, Edward
Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum og Scarlett Johansson m.fl.
Norgespremiere: 27. april 2018

Magnifikk underholdning i regi av Wes Anderson.

I millennia, helt siden menneskets oppstigning fra nomadiske dager til det siviliserte samfunn, har våre firbente kompanjonger lojalt og stødig fulgt etter. Det dyptgående båndet mellom mennesket og dyr kan følges i våre historiske og kulturelle nedtegninger, fra hieroglyfene i oldtidens Egypt til mer moderne fremstillinger som tv-serien «Lassie». Felles i disse fremstillingene er at det forekommer en rollefordeling, hvor vårt forhold til disse skapningene preges av deres praktiske funksjonaliteter og våre egne mytologiserende fortolkninger. Hvor hunder har funnet sin plass som bidragsytere til vår private sikkerhet og komfort, om det så er på flyplassen, bak i politibilen, eller godt plassert i vårt eget hjem. Katter har på sin side blitt mystifisert til det guddommelige og det hellige. Den nyeste fremstillingen av våre firbente venner bringes til live av Wes Anderson, og han inviterer publikum til et hårreisende eventyr som omhandler tap, kjærlighet og verdien av et ekte vennskap.

Sammen med Wes Anderson dras vi frem i tid, til en dystopisk og totalitær by i Japan, hvor demokratiet er redusert til et kontrollert skyggespill – og innbyggernes egne friheter er magre illusjoner som fores gjennom det statlige medieorgan. Med Kobayashi (Kunichi Nomura) som borgemester, er byen Megasaki blitt transformert til en moderne reinkarnasjon av George Orwells fryktinngytende fremtidsvisjon, hvor samfunnets mange problemer skyldes på alle de skitne hundene og spredningen av snutefeber. Løsningen som tilbys er å frakte skadedyrene til en nærliggende øy, som med det passende navnet «Trash Island» benyttes eksklusivt som en søppeldynge. Folket jubler.

Wes Andersons fortryllende eventyr starter idet tolv år gamle Atari (Koyu Rankin), Kobayashis adoptivsønn, krasjlander på søppeldyngen i et stjålet fly. Bevæpnet med intet annet enn sitt iherdige mot og et tårefellende håp om å gjenforenes med sitt tidligere kjæledyr, søker vår helt å trosse den forsøplede ødemarken. En flokk hunder akkompagnerer Atari på veien, og vi oppdager raskt at eventyret ville møtt et sørgelig endelikt uten støtten han får fra Chief (Bryan Cranston), Rex (Edward Norton), King (Bob Balaban), Boss (Bill Murray), og Duke (Jeff Goldblum).

Vi bevitner her en kollasj sammensatt av kreativ fargebruk, vidunderlig scenografi, et skuespillerensemble i verdensklasse og en handling som vil trollbinde både store og små. Wes Andersons animerte dukketeater overgår selv de høyeste forventninger, og den nøyaktige og kvalitetsbevisste utførelsen som preger filmen i sin helhet kan ikke oppsummeres til å være noe annet enn et estetisk mesterverk.

 

 

 

 

 

Tekst: Roger Holmen Larsen

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*