– Trist å måtte stenge

Personalansvarlig i Bluebox-styret, Rebecca Vestheim kommer ikke til å stå mye i baren denne våren. Foto: Mats S. Høimyr

Grimstad-studenter som kom hjem fra påskeferien ble møtt med et stengt studenthus. Årsak: Få frivillige.

Bluebox studenthus stenger ned ordinær drift. Antall frivillige studenter har gradvis sunket i løpet av semesteret og til slutt måtte studenthuset stenge kranene frem til høsten.

Studenthuset vil være åpent og fungere som normalt under de større arrangementene som er planlagt som konserter og seminarer, men normal, daglig barvirksomhet og vanlige arrangementer som spill- og quizkvelder vil ikke lenge finne sted. Det tas fremdeles imot forespørsler, men sannsynligheten for at det vil bli etablert et nytt arrangement på Bluebox som ikke alt er annonsert er veldig liten, ifølge avdelingsleder i SiA kultur, Jon Gotteberg.

– Det er en liten gruppe frivillige som jobber med å holde Bluebox i gang, men det blir for mye for disse få å holde hele studenthuset for hele studentmiljøet i Grimstad gående, forteller Gotteborg.

Flere har reagert etter at stengingen ble kjent. Blant annet forsøkte de ulike linjeforeningene å holde huset i gang da engasjementet ble mindre.

– Jeg tror det er mange som har fått øynene opp og ser at det er et behov som de ikke har sett tidligere, sier personalansvarlig i Bluebox-styret, Rebecca Vestheim.

Samarbeidet med linjeforeningene er en sentral del av Bluebox sin drift, siden de står for flere arrangementer. Blant annet bytter de på å holde quizkveldene.

Ti timer lange skift

Det ble krevende å holde moralen på Bluebox oppe når arbeidsmengden til noen få enkeltpersoner ble såpass store. Flere opplevde å måtte ta omkring fem til syv skift i måneden. Rabattprisene som frivillige får ble også i en kort periode i vinter fjernet , før de ble gjeninnført senere på nyåret.

Studenthuset opplevde i fjor å gå 1,2 millioner kroner i underskudd.

Dette året har Bluebox operert på et mindre budsjett enn de er vant til, noe som har gått utover booking og medført færre større arrangementer enn tidligere.

Bluebox stenger ordinær drift i en periode. Foto: Arkiv

Unikum tok kontakt med en gruppe frivillige hos Bluebox. Disse ønsket å stå frem med navn. De frivillige forteller at det ble vanskelig for dem å trives på Bluebox da jobbmengden økte. Ifølge Vestheim kan et gjennomsnittlig skift vare omkring seks til åtte timer, men dersom der er en travel kveld eller et stort arrangement kan det vare lenger.

– Skift kan gå fra klokken 18 om kvelden til 04 på natten. Vi får heller ikke mat i løpet av den tiden. Man blir fort lei av sånne vakter, forteller en frivillig til Unikum.

– Det var mye triveligere der før, nå har det blitt litt for mye å gjøre på enkeltpersonen, forteller en annen.

En ting flere frivillige peker på er at det i løpet av skiftene ikke har vært tilbud om mat. Dersom et skift blir lengre enn ti timer har det vært vanlig for Bluebox å bestille mat til de frivillige. Om det er et større arrangement vil ledelsen kjøpe inn snacks som de frivillige på skift den kvelden kan ta av, men normalt oppfordres de frivillige til å ta med lunsj. Den ene goden de kan dra nytte av er én gratis brus per skift.

Når spurt om de de vurderte å slutte sa de fleste at de ønsket å fortsette, men at de ikke kan strekke seg lengre enn de allerede har gjort for å holde studenthuset gående.

Usikre åpningstider

Det var omtrent 15 personer som var aktive i Bluebox da nyheten om stenging ble kjent. Ideelt skulle de vært omkring 50 frivillige. Antallet frivillige har dramatisk sunket i løpet av kalenderåret.

– Vi vil jo at det skal være et sted hvor folk tenker at de bare kan komme når som helst for å ta seg noen pils eller sitte å jobbe med studier, sier Vestheim.

Færre frivillige har gjort at Bluebox i vår har har operert med temmelig usikre åpningstider, siden det har vært flere skift hvor ingen har vært i stand til å jobbe. Det å få faste åpningstider er noe som Bluebox sine driftsledere ønsker å sikre til semesterstart.

– Vi har prøvd litt forskjellige tiltak for å prøve å få aktivitetsnivået opp, for vi vet vi har slitt litt med trivsel. Det går ut over de frivillige og økonomien vår. Vi har hatt allmøte og spurt studentene hva de ønsker og mangler på Bluebox, så nå må vi bare se hvor dialogen går, sier styreleder i SiA, Kjetil Nyjordet.   

Ny struktur

En annen årsak som bidro til at Bluebox stenger dørene tidligere i semesteret enn vanlig, er at SiA kultur etablerer et nytt ledersystem. Der hvor studenthuset tidligere har hatt en fast ansatt plassjef som fungerer som daglig leder, blir dette ansvaret fordelt på flere driftsansvarlige. SiA kultur skal snart begynne utlysningen av disse nye deltidsstillinger for neste semester.

– Det er litt av grunnen til at vi har tillatt at de avslutter sesongen tidlig, de første par månedene av året har vi jobbet med å lære hva som må til fra ansvarstiden og hva slags rutiner vi må ha, sier Gotteberg.

Siden dette nye administrasjonssystemet ikke er ferdig utarbeidet ønsker ikke Gotteborg å uttale seg nærmere om det nye systemet. Det er totalt fire deltidsstillinger som blir utviklet for den videre driften av Bluebox: leder, barsjef, teknisk ansvarlig, og SoMe-ansvarlig. Dørvaktsoppdrag vil også bli gitt til profesjonelle aktører ved større arrangementer.

– Det er noe som kommenteres av organisasjoner i Norden at frivilligheten i Norge sliter. Frivillighet er et fundament både på Bluebox og Østsia, og når det fundamentet ikke holder, raser alt sammen. Vi er nødt til å få flere frivillige. Om vi ikke får til det, må vi jo diskutere hvordan vi skal klare å opprettholde Bluebox, sier Kjetil Nyjordet.

Kun midlertidig

Om det er en ting samtlige av personene innad i både SiA og Bluebox var klare på var det at Bluebox på ingen måte planlegger å kaste inn håndkleet enda.

– Det er jo trist, det er ingen frivillige i verken styret eller vanlige som synes det er gøy at vi har vært nødt til å stenge så tidlig for vi har brukt tid og energi og mange timer her for å skape liv og god stemning, men vi er stolte over arbeidet vi har gjort, forteller Vestheim.

– Det er ikke slik at vi gir opp, vi skal bare samle oss litt og komme sterkere tilbake ved studiestart.

Bluebox skal ha normal drift ved skolestart i august. Quizkveldene er allerede fullbooket ut september og ledergruppen har begynt å fylle det kommende semesteret med arrangementer og planer.

Tekst: Mats S. Høimyr

1 Trackback / Pingback

  1. Gikk 444.000 kroner i underskudd - Unikum

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*