Hvordan du leser på nett

Foto: NNgroup

På nett leser vi alltid artikler fra A til Å, og vi ser alltid videoer fra start til slutt. 

Du kjenner sikkert på kroppen at den setningen ikke var helt riktig. De fleste av oss liker å hoppe litt frem og tilbake i både artikler og videoer. 

Dette fenomenet kalles «scanning»

Vi trenger informasjon, og vi trenger det raskt. Vi scanner oss gjennom resultatene i Googles søkemotor, SoMe feeds, artikler og videoer.

Men hvordan ser det ut når vi gjør dette?

Man kan bruke teknologi til å spore øynene våre. Under ser du et bilde som viser hvor folk ser når de leser en artikkel om tigre. Folk hvilte blikket lengst på de røde sonene, og middels mye på de gule sonene.

Dette sier litt om hvor lite vi leser, og hvor mye vi hopper frem og tilbake i et forsøk på å finne informasjonen vi vil ha. 

Men hvorfor scanner vi?

En populær teori er at det er tidsbesparende. Vi lever i en alder av informasjonsoverflod. Om du skulle lese og se nøye gjennom alt du kommer over på nett din ville du bukket under for lenge siden. 

Hvor lenge vi leser en artikkel

De fleste av oss er ikke lenge på en nettside. Vanligvis er det alt fra et par sekunder til et par minutter før vi bestemmer oss for å hoppe videre. For eksempel bruker folk i snitt rundt 4 minutter daglig på fvn.no (Alexa).

Hvor mye av denne tiden bruker vi på å lese artikkeltekster? 

Grafen nedenfor er laget av meg, basert på tall fra NNgroup. Den viser hvor mange paragrafer folk leser når de har klikket seg inn på en artikkel.

81% leser første paragraf, men bare 32% leser fjerde paragraf.  

Jeg var ganske overrasket første gang jeg så dette!

Men frykt ikke, det finnes løsninger. 

Enkelt og klart språk

Mange har understreket hvor viktig det er å gjøre teksten så lesbar som mulig. En lesbar tekst gjør at folk enklere finner informasjonen de vil ha, og at de blir lengre på nettsiden din. Her er noen enkle grep man kan gjøre for å holde på leserne: 

  • Skriv korte paragrafer. 
  • Begrens bruk av fagtermer og forkortelser.  
  • Vet leserne dine hva en «høyesterettsjustitiarius» er? Forklar alle termene du bruker. 
  • Bruk punktlister med korte punkter.
  • Bruk bilder og grafikk for å gjøre artikkelen mer spennende å lese. 

Hvis du har lest så langt kan du klappe deg selv på skulderen. Bra jobba 👏 Du har god nettslig utholdenhet!

Tekst: Adam Tzur, Kommunikasjonsansvarlig i STA 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*