Unikum digger: Ny teatersjef på Kilden

Foto: Marthe E. Wilhelmsen

Da Valborg Frøysnes ble valgt inn som ny teatersjef for Kilden Teater og Konserthus ønsket hun å sette opp forestillinger som favner bredt – alt fra klassikere til gateforestillinger med slampoesi til splætterteater. Hun har stor respekt for kunstnerne hun skal vise frem, og har også tatt utgangspunkt i at det nettopp er i Kilden det skal bli satt opp. 

Men hvorfor skal studenter se teater? 

Hun mener teater er noe så uvanlig som en analog opplevelse. Man er samlet i et sosialt rom og opplever noe i fellesskap. Og det er det ikke så mye av lenger. Det er kun på teater, fly og i kirka man må slå av telefonene. Noe som vi kanskje trenger? 

Hun mener dette er noe av grunnen til at studenter bør se teater, men at tematikken selvsagt også er viktig. Blant annet setter hun opp «Jonas» i forbindelse med Bjørneboes 100-års jubileum. «Jonas» er Jens Bjørneboes mest kjente roman,  som kom utgitt i 1955. Den tar opp utenforskap og skolesystemet der alt skal standardiseres og måles, hvor det ikke er plass til avvik og annerledeshet, ikke ulikt dagens skolesituasjon. Her er det noe for alle å kjenne seg igjen i. I tillegg har Honningbarna skrevet musikken og skal delta i forestillingen. Det blir en visuelt sterk opplevelse med spennende videodesign og mye mer. Så dette betyr at man ikke må gå med flosshatt og høy snipp i Kilden? 

– Nei, overhodet ikke! Man må ikke pynte seg for å gå på teater. Kom som du er! Selv om arkitekturen kan virke litt voldsom, så er det en opplevelse å komme hit. Jeg tror ikke man vil angre! Teater er en fantastisk mulighet til å se noe nytt, og oppleve noe annerledes som både kan kjennes fremmed og gjenkjennelig sammen med andre. 

I tillegg skal hun arrangere ulike sidearrangementer for å sette forestillingen inn i en større kontekst. Blant annet arrangementer før og etter forestillingen der hun inviterer kunstnere og fagfolk for å gi et innblikk i forestilling og tematikken i stykket. De skal også samarbeide med lærerstudentene på UiA i forbindelse med oppsetningen av «Jonas» 

– Vi samarbeider med lærerstudentene om et seminar 26. februar i forkant av forstillingen der vi inviterer en rekke fagfolk til å samtale rundt dagens skolesituasjon og hvorfor så mange unge faller utenfor. Jeg tror dette blir et veldig spennende arrangement og jeg er nysgjerrig på å høre mer hva dagens lærerstudenter tenker om tematikken.  

Valborg lover høyt kunstnerisk nivå med et repertoar som også passer et yngre publikum. Blant annet har de nå innført en helt ny billett! U-30, som vil si at alle under 30 år får billetter til kr. 150,- på forestillinger produsert av Kilden. Hun ønsker at unge skal føle en tilhørighet til teateret, og at de opplever at forestillingene angår dem. Så hadde det ikke vært lettere å sette opp store oppsetninger som folk kjenner fra før? En kjent og stor musikal for eksempel? 

– Jo, det kan du si. Det hadde helt sikkert vært lettere, men jeg tror også at det er viktig å finne de nye stemmene og utfordre sitt publikum. Jeg ønsker at vi skal ta kunsten på alvor. Jeg vil jobbe for et høyt kunstnerisk nivå med interessante og spennende oppsetninger, gjerne med lokal tilhørighet, men uten at det blir provinsielt.  

Hva liker hun så godt med teater? 

– Opplevelsen sammen med andre. Man er i ett rom, noen ganger så nær skuespilleren  at man kan se pulsen slå. Det skjer her og nå, man er tilstede og kun VI kan oppleve det. Det kan være så mye – rørende, kjedelig, rystende, flaut og sårbart. Alt. 

Valborg er skikkelig spent når alt kommer i gang! Og hun har virkelig fått se at teater er dyrt å lage. Og er det noe hun gruer seg til? 

– Lange møter. Det er så mange møter! Og budsjettene. Der ligger det et stort ansvar som jeg har veldig respekt for.  

Heldigvis trives hun godt i  Kristiansand. 

– Selv om det regner mye. Men menneskene er hyggelige og sympatiske. Og så er det så korte avstander til alt, så man rekker å gjøre mye på kort tid.    

Til nå har hun jobbet 50 % i Kilden for å få en glidende overgang til hun starter sin fireårsperiode for fullt i januar. Men hva gjør egentlig en teatersjef? 

– Velger hvilke forestillinger som skal settes opp, finner regissører, lys, lyd, scenografi, hva prosjektet skal være, form, målgruppe, prate med folk og fortelle hva vi gjør, holde budsjetter, finner skuespillere. Alt egentlig. 

Har du noe du ønsker å nå ut til studentene med? 

– Kom på «Jonas»! Det blir en opplevelse utenom det vanlig. 

Da jeg dro fra Kilden og møte med Valborg kunne jeg ikke la være å tenke, hvorfor er det fortsatt så mange studenter som aldri har vært inne i Kilden selv om de har bodd her i lang tid? De siste årene har jeg sett mye av det som har blitt satt opp rundt forbi i Kristiansand. Noe litt kjedelig, men det meste svært bra på hver sin måte. Jeg har gått alene på teater og jeg har gått med flere. Det er alltid en unik opplevelse. Så hva med å sette deg et litt forsinket nyttårsforsett? Utforsk de teatertilbudene Kristiansand har å by på! Dra på «Jonas», ta deg en tur over til Kilden og kjøp deg en øl. Tøå gi en teaterbillett i gave til noen du er glad i. Og om du drar og mot all formodning finner ut at du ikke liker teater, så kan du gi en teaterbillett til noen du ikke er glad i. Men ta deg i hvert fall turen! 

«Jonas» spilles 31. januar – 06. mars 2020. 

Tekst: Marthe E. Wilhelmsen

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*