Intervju: Fasader på sosiale medier

Influenserparet Andrea Sveinsdottir og Morten Dalhaug. Foto: Unikum

25% av studenter sliter med psyken. Det første vi sjekker på morgenen er sosiale medier. Ofte føler vi oss ikke tilstrekkelige på grunn av fasaden vi har bygd opp. Talen fra influenserparet Andrea Sveinsdottir og Morten Dalhauger klart – tenk over hva du ser på og hva du gir en like.   

Mobilteknologien har revolusjonert hverdagen i det moderne samfunnet. Vi har tilgang til masse informasjon med noen få trykk på en skjerm. Nyheter kommer inn på mobilen som et ustanselig tog. Via TikTok, Snapchat, Facebook og Instagram så er det en kontinuerlig strøm av inntrykk. Inntrykket du får fra SoMe er som oftest “det perfekte liv”. Mange influensere får sine følgere nettopp fordi det ser ut som at de lever et veldig bra liv. Det gjelder derimot ikke kun influensere. Hvis man legger ut et bilde på Instagram, er det ofte fra en ferie– eller hyttetur som skal fange folkinteresse. De forskjellige plattformene jobber aktivt for å gjøre deg mer avhengig som at du bruker mer tid på sosiale medier. 

De perfekte bildene

En studie fra UiO viser at et dårlig syn  egen kroppog bilder på internett, har stor sammenheng. I samme studie forsket de også på kroppsfikserte bilder i blader, der man ikke så en sammenheng mellom bildene og misnøye med egen kropp. 

Influenserparet Andrea Sveinsdottir og Morten Dalhaug er kanskje mest kjent fra Love Island, men nå livnærer de seg av sosiale medier. Naturlig nok går det mye tid på de forskjellige plattformene. Andrea sammenligner instagram med et familiealbum.  

– Vi tok de fineste og mest spennende bildene inn i familiealbumet, men det som ikke var fint eller spennende fikk ikke være med. 

 Sosiale medier som en fasade 

Alle bygger opp en fasade på sosiale medier. Fasaden man bygger opp kan være avhengig av etnisitet, forventinger, sosiale gruppe, erfaringer og ferdigheter rundt sosiale medier. Fasaden kan bli sett på som et “skjold” rundt den egentlige personen. Dette kan føre til stress og en dårlig psykisk helse blant personene som ikke blir klarer å danne en fasade som er “tilstrekkelig”.  

Det finnes tjenester der folk kan kjøpe følgere for å se mer “populær” ut på Instagram. Disse tjenestene er det veldig lett å benytte seg av. Man betaler en viss sum for en viss mengde følgere. Disse følgerne er derimot ikke ekte mennesker, men robot følgere som er laget kun for å bli brukt som følgere. Med spørsmål om hvorfor personer kjøper følgere for å bygge opp sin fasade på Instagram, svarer paret; 

– Det er vel kanskje fordi folk vil bli influensere da  

Er det et økonomisk motiv, eller et mer personlig motiv? 

– Det kan være alt ut fra hvem de er. Jeg tror kanskje at folk kjøper seg opp i starten og deretter begynner å få «ekte» følgere. Jeg tror det kan være aktuelt for mange å prøve å bli influenser eller mer populær.
Det finnes rykter om at folk fra «Ex on the beach»» og fra Paradise Hotel» har kjøpt følgere. Det kan ha vært viktig for de forskjellige «kullene» at de har mest følgere av dem som er med. Om motivet er økonomisk eller for at personene føler at de fortjener så mange følgere er vanskelig å svare på, men om alt er ekte er svaret ganske klart nei. 

25 % av studenter sliter

Det blir mer og mer fokus på mental helse. En undersøkelse fra Folkehelseinstituttet bekrefter at det er en økende trend i psykiske problemer blant studenter. Hele 25 % av studentene som er med i undersøkelsen sier at de har problemer med sin mentale helse. Mye av dette skyldes sosiale medier. Vi er alltid logget på de sosiale mediene, som gjør at vi alltid er tilgjengelige for å bli påvirket. Grunnen til at vi sliter mer nå enn før er vanskelig å si. Forskjellige studier viser til forskjellige grunner, og hvordan bruken av sosiale medier og den mentale helsen henger sammen.  

Hvorfor bruker vi så mye tid på de sosiale mediene? Det å være redd for å gå glipp av noe, ble nevnt som en motivasjonsfaktor for å bruke sosiale og digitale medier både blant guttene og jentene, skrevet i en artikkel fra sykepleien.no  

– Å forlate de sosiale mediene er som å forlate en fest alle er på. Det er slik det er blitt, sier Morten 

Paret ber folk om å tenke på hva de liker og ser på.  

– For eksempel gjør Instagram algoritmen at du får opp mer av det du trykker inn på og liker. Ta ansvar selv for hva du ser på. Da får du opp mer av de samme type innleggene, sier begge seg enig om. 

Unikum prøvde å få tak i en psykolog via SiA men av forskjellige grunner ble dette vanskelig.  

Skrevet av: Laurits Lund og Einar Opsahl 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*