Kommentar: Mestringsstrategier for god mental helse

Se over timeplanen din og legg en plan for studiehverdagen. Foto: Rebecka Sandbacka.

Livet er en berg-og-dalbane, vi har alle opp- og nedturer. Tøffere perioder med mye stress, men også perioder hvor livet føles bra. Vi kan sjeldent kontrollere alt, men det finnes allikevel noen ting vi kan gjøre for å mestre perioder med stress litt bedre. Disse strategiene kan også hjelpe til med å forebygge psykisk uhelse.  

Ifølge store medisinske leksikon defineres psykisk helse som, «en opplevelse av å ha det bra, med muligheter til å virkeliggjøre sine talenter, mestre vanlige belastninger i livet, finne glede i arbeid og aktivitet samt delta og bidra i samfunnet». Psykisk, eller mental helse handler altså kort sagt om våre personlige opplevelser om hvordan livet går, hvor bra vi føler at vi klarer forskjellige oppgaver i hverdagen. Dette er noe som er nært knyttet til relasjonene vi har til andre mennesker, oss selv og samfunnet. Psykisk helse varierer gjennom livet og det er helt normalt å ha perioder hvor man føler seg litt nedstemt, men det kan allikevel være bra å ha kunnskap om strategier som forebygger og underletter slike perioder.  

Sosiale sammenkomster 

Selv om vi nå lever i en tid hvor man skal unngå store folkesamlinger og holde avstand, er det ikke slik at vi må sitte inne alene. Mennesket er et sosialt vesen med et behov for å treffe andre. Dette varierer selvfølgelig etter behov, men ingen har godt av å være alene over lengre perioder. Særlig nye studenter kan føle seg litt ekstra ensomme, da er studentorganisasjoner en veldig god måte å bli kjent med andre på. En oversikt over forskjellige aktiviteter som tilbys ved UIA finner du via følgende linkhttps://stastudent.no/studentaktiviteter/ . Miljøet i slike organisasjoner er veldig inkluderende, alle har vært ny student og vet hvordan det er å komme til en ny by.  

For å holde kontakten med venner over landet og verden er alle teknologiske løsninger gull verdt. Men vi glemmer mange ganger at vi også kan ringe, ikke bare chatte. Ved å ringe får du en ordentlig samtale og er mer til stede i diskusjonen enn når du tekster. Å invitere noen venner på middag/kaffe eller planlegge å gå tur i nabolaget er andre forslag for en mer sosial hverdag.  

«Vi kan også ringe, ikke bare chatte» 

Fysisk aktivitet

Vi vet at kroppen vår har godt av å bevege på segMen innimellom kan det føles krevende å få det til. Ifølge helsenorge.no gjør fysisk aktivitet deg ikke bare piggere, men kan også hjelpe til å redusere stress. I tillegg har det en positiv effekt på søvnen din. Det er også forsket på at 30 minutters daglig fysisk aktivitet fungerer forebyggende for psykisk uhelse og kan ha en positiv effekt på mild depresjonDisse 30 minuttene trenger ikke å være en utmattende treningsøkt, men kan like godt bety en tur rundt nabolaget eller natur i nærområdetHvis du trenger litt ekstra motivasjon, kan du starte en 30 dagers treningsplan med noen venner – ha en pris på slutten for ekstra motivasjon! 

Fysisk aktivitet trenger ikke å være vanskeligere enn en 30 minutters lang tur langs havet eller rundt nabolaget. Foto: Rebecka Sandbacka.

Mat

Psykisk helse henger også nært sammen med kosthold, noe som kommer frem i en rapport fra regjeringen.no. «Du er hva du spiser», er kanskje en utslitt klisjé, men faktum er at det er sant. Sunn mat gir ikke bare en fysisk sunn kropp, men også en sunnere mental helse. I en undersøkelse fra 2017 kom det frem at det kun er én av tre ungdommer som spiser frukt og grønnsaker hver dagNoe som er altfor lite. Samtidig som det i samme rapport legges vekt  at mat skal gi glede og ikke bli et stressmoment. Måltidsglede er altså noe vi burde tenke aktivt over, i tillegg til hva vi faktisk spiser.  

«Du er hva du spiser», er kanskje en utslitt klisjé, men faktum er at det er sant. 

Vær oppmerksom

Ta en pause fra skjermer og se hvordan verden ser ut. Øv deg  å la telefonen ligge i sekken på vei hjem fra skolen og i stedet se hva som skjer omkring deg. Prøv å finne noe du synes er fint, om det er en duft du liker eller noe du ser har ikke så mye å si. Men det å bli bevisst på noe fint i omgivelsene gir en følelse av å være mer til stede i livet, noe som i sin tur kan hjelpe å redusere og forebygge stress. Prøv en ny rute hjem fra skolen eller jobben, jogg et annet sted enn du vanligvis pleier og oppdag nye plasser i nærområdet ditt.  

Se over timeplanen din

De aller fleste studenter føler seg litt ekstra stresset når det nærmer seg eksamen, særlig det første året kan føles uoverkommelig. Men for å lette på stresset kan det være lurt å sette seg ned i starten av semesteret og se over timeplanen. Hva skjer senere, når skal arbeidskravene leveres, hvordan ser det ut med eksamen. Legg opp en plan for deg selv over hvordan du skal studere, når skal du lese hva og hvor lenge. Vi har alle forskjellige studiestrategier og det er viktig å finne ut av hva som fungerer for deg. Noen liker å lage tankekart, mens andre heller tyr til Power Points eller opptak av forelesninger. Det blir også mer overkommelig når du ser alt svart på hvitt, da har du noe å forholde deg til og kan enklere strukturere livet ditt og få inn gode studievaner 

Helse er altså et begrep som omfatter både den fysiske og psykiske helsen. Den mentale helsen vil variere gjennom livet, men punktene som er nevnt over er noen strategier som kan hjelpe for å forebygge psykisk uhelse, og underlette under vanskeligere perioder av livet.  

Det er allikevel viktig å huske at det alltid finnes hjelp å få hvis livet føles tungt, under finnes litt kontaktinformasjon for støtte. 

 

Skrevet av: Rebecka Sandbacka  

Referanser:

Andersen, W. A. (den 9 oktober 2018). store medisinske leksikon. Hentet fra store norske leksikon: https://sml.snl.no/psykisk_helse 

regjeringen.no. (2017). Mestre hele livet - regjeringens strategi for god psykisk helse (2017-2022). Helse- og omsorgsdepartementet. 

https://helsenorge.no/psykisk-helse/fem-rad-for-sterkere-psykisk-helse 

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*