Sceneskrekk: Musikkstudentens Fremføringstips

Foto: Freestock

Eksamenstid er inne for mange. For mange betyr det også fremføring i en eller annen grad. Sceneskrekk er et fenomen som kan ramme de fleste i en eller annen grad. Det er ingenting å skamme seg over. Likevel er det noe som mange opplever som ubehagelig. Som musiker har jeg opplevd sceneskrekk mange ganger, og lært noen måter å håndtere det på. Så her kommer rett og slett et forsøk på å hjelpe deg gjennom eksamensfremføringen.  

Forberedelse 

Det er ganske innlysende at enhver fremføring har en større sjanse for suksess om det er lagt inn grundig forarbeid. Det er sjeldent at jeg går på en scene uten å ha forberedt meg. Noe som kanskje ikke er like innlysende er at en må ikke bare pugge stoffet. En god formidler øver også på selve fremføringen. Prøv å gå gjennom det du skal si høyt. Inviter en venn som kan være publikum. En kan trekke dette ganske langt om en vil. Book en forelesningssal for eksempel og fremfør der. Planlegg hva du skal ha på deg og fremfør i det antrekket. Målet her er rett og slett å ha kontroll på så mye som mulig slik at du ikke vil lide av usikkerhet rundt noe i prosessen.  

Likevel er det viktig å ikke binde seg for mye til den nøyaktige planen du har lagd. Uforutsigbarhet er alltid et element og av og til må en endre planene sine på sparket. For å være klar for flere mulige utfordringer er det nyttig å være klar over stoffet sitt. Ikke bare pugg det du skal si, men tenkt over hvorfor du skal si det. Hva er ditt hovedbudskap og poengene du må formidle for å bringe dette budskapet frem? Når jeg skal fremføre et vanskelig stykke musikk gjør jeg en ekstra innsats i å ikke bare lærte stykket, men også lære hvordan det er satt sammen. Jeg bruker ofte litt tid på å improvisere rundt det jeg egentlig skal spille så jeg har muligheten til å fortsette å spille om jeg glemmer nøyaktig hvor jeg var. Noen måter å trene på dette kan være å gi fremføringer til folk med ulik faglig bakgrunn. Klarer du å formidle den samme teorien til et barn like bra som en medstudent, eller noen som studerer et annet felt? 

I tillegg til å jobbe med fremføringen kan det være hjelpsomt å tenke gjennom dine egne forventninger rundt presentasjonen og hva du har lyst til å oppnå. Er du opptatt av å få en god karakter? Har du en unik idé du vil formidle? Liker du stoffet og er du stolt av oppgaven? Hvor viktig er denne oppgaven for deg og for utdanningsløpet. Det å være klar over hva en vil oppnå kan bidra til et bedre fokus under selve fremføringen. 

Om det er en gruppefremføring er disse tingene også viktig. Det er lurt å vite litt om hva alla skal si i tilfelle noen glemmer seg eller blir syk. Også når det gjelder forventninger er det viktig å snakke med gruppen om det. Det er usannsynlig at alle har de samme tankene, men om alle er klar over hvor mye ting betyr for de andre kan den felles innsatsen øke. 

Utførelse 

Så er timen kommet. Du er på vei opp. Henda er kanskje klamme. Notatpapirene er i feil rekkefølge. Eller kanskje alt er helt på plass. Det viktigste poenget jeg vil formidle er: Det er ikke noe «triks» for å faktisk fjerne sceneskrekk når du står der. Med forarbeid kan en minimere det, men når du står der handler det hovedsakelig om å håndtere sceneskrekken. Flere superkjente underholdere i mange felt lider av sceneskrekk og har gjort det gjennom hele eller store deler av karrieren. Dette er en følelse som en fint kan håndtere med litt øvelse. 

Foto: Freestock

Det jeg pleier å gjøre først om jeg får nerver er å ta et lite øyeblikk å bare kjenne på de fysiske følelsene av stresset. Jeg opplever ofte en følelse av at hendene skjelver (som ikke er så bra da jeg skal spille gitar), av og til litt kortere pust, litt hjertebank. Videre pleier jeg å ta et dypt pust og anerkjenne det jeg føler på kroppen. Det verste du kan gjøre er å stresse over at du er stresset.  kan du flytte fokuset til å fortsatt ha god holdning, og puste jevnt. Ikke gjør deg liten, ta heller større plass enn du pleier. I tillegg til å formidle selvsikkerhet kan slike «powerposes» bidra til en faktisk økning i selvsikkerhet. Smil! Ha øyekontakt med publikum. Og ha ro i hvor mye du (forhåpentligvis) har forberedte deg på dette. 

Så er det bare å sette i gang. Ganske nylig fremførte jeg et ganske vanskelig solostykke for første gang på lenge. Jeg var ikke særlig nervøs i forkant, men da jeg stod der kjente jeg på de overnevnte tegnene. Det som reddet meg, var å fokusere på selve musikken. På samme måte i en presentasjon kan du bare starte med stoffet du vil formidle. Fokuser på øyeblikket og på å få frem budskapet ditt. Om forarbeidet ditt har vært grundig nok burde du klare det fint. Selv om du kan hele fremføringen så å si i søvne burde du fortsatt prøve å være til stede i fremføringen. Ikke gå på autopilot. Det kan være mye vanskeligere å hente seg inn igjen om en ikke følger med. Så stol på deg selv og det du har forberedt. Rett fremføringen mot den/dem du har tenkt over du vil overbevise. Og prøv å nyt øyeblikket om det går bra! 

Etterarbeid 

Om du har lyst til å virkelig bygge dine fremføringsferdigheter er det viktig å analysere og vurdere seg selv i etterkant også. Om du har muligheten så er film eller lydopptak fine å ha. Ofte merker man at man virker mindre stresset enn det man kanskje følte selv. Du kan også bli bevisst over «uvaner» du kanskje faller i når du er nervøs. Selv blir jeg for eksempel dårlig med øyekontakt i tillegg til å dra en del selvutarmende vitser. Når du da kjenner til dine mønstre kan du ved neste fremføring fokusere ekstra mye på det.  

Det å reflektere over hvordan du levde opp til dine egne forventninger er også viktig. Prøv å døm deg selv på dine egne premisser før du får en eventuell karakter som kanskje ikke sammenfaller med det du forventet. Se på enhver fremføring som en mulighet for vekst. Som med det meste her i livet blir du bedre på det meste med bevisst øving og repetisjon.  

Lykke Til! 

Kjapt oppsummert om du har dårlig tid:  Forberedelse: 

  • Øv på å fremføre 
  • Kjenn stoffet ut og inn 
  • Blir klar over dine forventninger og mål 

Utførelse: 

  • Kjenn og observer effektene 
  • Anerkjenn de og aksepter 
  • Fokuser på stoffet 

Etterarbeid 

  • Reflekter over forventninger og resultat 
  • Om mulig observer et opptak 
  • Øvelse gjør mester! 

Skrevet av: Adrian McAllister

1 Trackback / Pingback

  1. Tamas fem gode råd for en sunnere eksamensperiode   – Unikum

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*