I Oslo og Trondheim har man i hele sommer kunnet cruise rundt på EL-sparkesykler. I forrige uke nådde det mye omtalte sparkesykkelsirkuset Kristiansand.
«Fenomenet» EL-Sparkesykkel har det i sommer tatt Norge med storm. Folk i Oslo og Trondheim har kunnet fryde seg med et alternativt fremkomstmiddel for bil, buss og sykkel. Og nå skal flere få gleden av å bruke dem. EL-sparkesykkelfeberen har nådd hjertet av Sørlandet.
Rett utenfor Kristiansand Domkirke møter vi tre videregående skoleelever som alle er godt kjent med det populære fremkomstmiddelet. Vi spurte dem hva de synes om konseptet.
– Jeg synes det er veldig greit og det gjør alt lettere, sier Johan Patrick Bredesen. Han forklarer videre at dersom han skal treffe en kompis eller skal komme seg kjapt et sted, så er digg å bare kunne hoppe på en sparkesykkel. – Da kommer jeg fortere frem, utdyper han.
Prisen er Johan derimot ikke helt fornøyd med. – Den er litt høy. Minuttprisen er ok, men jeg synes det blir tull at det skal koste 10kr for å starte. Så lenge man ikke sjekker nettbanken etterpå så går det fint, tilføyer han med et smil om munnen. Simen Ingar Hinderaker og Sunniva Jåtog-Hansen sier seg enige i at prisen fort kan bli litt høy. Ellers har de stort sett bare lovende ord om sparkesyklene. – Jeg har ikke brukt dem mye selv, men jeg ser jo at alle andre gjør det, forteller Simen. Han er klar på at de har blitt svært populære på kort tid. – Samtidig er de alltid så lett tilgjengelig, sier Sunniva.
I Oslo har ruter valgt å inkludere Tier-sparkesyklene i månedskortprisen på kollektiv transport. Simen lyser opp i det han mottar informasjonen. – Det virker dritfett!, roper han ut. Også Sunniva viser sitt engasjement for nyheten, og mener dette kan være en fin løsning å ha i Kristiansand, gjennom Agder Kollektiv Trafikk (AKT). – Det er en mye bedre ordning enn den som er nå, sier hun.
Sparkesyklene er også å finne utenfor Universitetet i Agder. Studentene Oddmund Wallevik og Karoline Greve har i likhet med mange andre latt seg fascinere av konseptet. Oddmund kjenner til det fra Oslo. – Jeg synes det er veldig greit, og jeg ble glad da jeg leste at det kom til Kristiansand.
Den store interessen for sparkesyklene gjenspeiles i nylige uttalelser fra Agder Kollektiv Trafikk (AKT). Færre skal ha tatt bussen i det siste som en konsekvens av sparkesyklene, og det har ført til reduserte inntekter. På spørsmål om at sparkesyklene kanskje kan skape en priskrig og redusere billettprisene på buss er svaret klinkende klart fra Karoline og Oddmund: – Det hadde vært helt supert, uttaler de sammen i kor.
Selv om det virker som sparkesyklene bare er fryd og gammen, har de også bydd på problemer, da flere blant annet har blitt påkjørt og skadet. Dette har ført til debatt om sparkesyklene bør reguleres. Oddmund mener det burde settes en aldersgrense for hvem som kan bruke syklene. – Det burde være en aldersgrense på 15-16 år. Det kan være farlig at små barn har tilgang til syklene, og ved å sette en aldersgrense vil jeg tro man kan forhindre mange ulykker.
Prisen er som tidligere nevnt for høy ifølge flere. Karoline Greve deler også denne oppfatningen. Jeg synes det er veldig dyrt, og jeg tar heller bussen fremfor å ta sparkesyklene. Det er mer effektivt å ta sparkesyklene, men jeg kommer nok til å ta bussen uansett. Men dersom AKT skulle inngå samarbeidsavtale med Ryde, så hadde hun tatt sparkesyklene i bruk. – Ja det hadde jeg, uten tvil, svarer hun kjapt.
Fra og med 1. september vil el-sparkesyklene forsvinne fra gatene i Trondheim. I Markens gate i Kristiansand har det blitt restriksjoner på når man kan kjøre. 10.00-16.00 i ukedagene, og 10.00-14.00 på lørdager. Karoline Greve mener dette er et godt tiltak da det ofte er mye folk i Markens. Samtidig ser hun ikke noe problem i at sparkesyklene kan legges igjen hvor som helst. – Jeg synes det er greit at du kan sette dem hvor du vil. De tar ikke så mye plass, så det burde ikke være noe problem. Videre tilføyer Oddmund Wallevik at de fleste forstår at man ikke skal sette dem fra seg midt i veien eller andre steder der de kan skape vanskeligheter. – Å sette de på et fortau eller et steder det ikke finnes biler er helt problemfritt. Det eneste problemet Oddmund ser, er de som tar i bruk sparkesyklene i beruset tilstand. – Vi kan ikke ha sparkesyklene på gata dersom folk kan skade seg selv og andre, i beruset tilstand.
Tekst og bilder: Herman Nicolai Sønju og Benjamin Bjørnstad