Dypt og intimt: Hva skjer når to menn som er rake motsetninger må dele fengselscelle?
Molina og Valentin kommer fra to vidt forskjellige miljøer, og ser på verden fra to helt forskjellige perspektiver. Valentin er overbevist marxist og arrestert på grunn av sin politiske aktivisme. Molina en drømmende romantiker som er der for å ha forført en mindreårig. For å få tiden på cella til å gå gjenforteller Molina en film om en kvinne som kommer fra et sted der kvinnene blir til pantere når de blir kysset. Kvinnen treffer en mann, de gifter seg og etterhvert begynner kvinnen å gå til en psykiater. Mens Molina identifiserer seg med kvinnen i filmen ser Valentin fellestrekk mellom seg selv og psykiateren, som kvinnen har valgt å ikke besøke til tross for at hun later som hun er i terapi overfor mannen sin. På grunn flere avbrytelser fra Valentin og fengselets rutiner forteller Molina om filmen i flere omganger istedenfor, som en sammenhengende gjenfortelling. Fortellingen fra filmen fungerer som en paralell til samspillet mellom Molina og Valentin.
På grunn av sin ideologiske overbevisning undertrykker Valentin mange av de mest menneskelige sidene ved seg selv, mens Molina ikke finnes politisk og dyrker sine følelser og sensualitet. Han omtaler seg selv som homse ved flere anledninger, men identifiserer seg som (trans)kvinne. Er det riktig å plassere en kvinne i et mannsfengsel, uansett hvordan kjønnsorganene til kvinnen er formet?
Selv om de to knytter seg stadig tettere til hverandre og blir mer og mer fortrolige, er distansen mellom dem til å ta og føle på. Denne distansen fører til en spenning som gjør Edderkoppkvinnens kyss nærmest uutholdelig til tider. Men uutholdelig på en god måte. Noen av de vakreste scenene er når Valentin fortvilet forsøker å formidle hvor mye hans savner kameratene sine utenfor fengselet uten å tape ansikt, og når Molina forteller om den syke moren sin og om hvordan h*n ønsker å gifte seg med en kjekk og snill mann og leve et liv i sus og dus. Sårheten som oppstår når to personer nekter å vedkjenne seg det grunnleggende behovet for nærhet gjør at det er nødt til å oppstå en eller annen form for intimitet mellom de to, og når de først endelig omfavner hverandre er det som om det brutale lille universet de lever i endelig oppnår verdensfred. Katarsis, kalte de gamle grekerne det.
Edderkoppkvinnens kyss er en historie om menneskelige relasjoner, om vennskap, intimitet, identitet og trygghet.
Forestillingen inneholder så mange lag med mening at det er umulig å oppsummere med 500 ord, kanskje ikke en gang ved å se forestillingen bare en gang. Heldigvis har Kilden laget konseptet Ettersnakk, som er samtaler med henholdsvis sexolog og transperson Esben Esther Pirelli Benestad lørdag 25.1, bymisjons- og fengselsprest Bjarte Leer-Salvesen tirsdag 4.2 og smittevernlege Dagfinn Haarr tirsdag 11.2. Publikum er hjertelig invitert til å bli igjen og høre på og delta i samtalene. Billettene til disse tre forestillingene med bonus-feature kan forsvinne fort, så benytt deg av studentrabatten du får på Kilden og kom deg på teater!
Terningkast 5
For mer info se Kildens egne nettsider: http://kilden.com/arrangement/edderkoppkvinnens-kyss
Tekst: Tale Haukbjørk Østrådal – red@unikumnett.no
Foto: Kilden Teater- og Konserthus