Skrevet av Mattias Johannessen, intervjuet av Ferdinand Arntzen Elmenhorst.
Hvordan ville verden sett ut i et hypotetisk og dystopisk scenario hvor loven gir menn fri og lik tilgang til kvinner? Hvor samtykke og voldtekt ikke er et kjent konsept?
For tiden ved UiA jobber en gruppe med studenter med å produsere og filme en film som har som mål å utforske disse temaene. Denne studentgruppen består av Sigrid Hernes, Tiril Fløtre Christensen, Michelle Collings, og Lisa Gardiner. Med relevans for dagens samfunn med den politiske samtalen som går for seg i våre dager om hva som skal defineres som voldtekt, argumenteringen for og imot en samtykkelov, og antallet voldtektssaker som blir henlagt.
Unikum henvender seg til studentene som står bak denne filmen som er under produksjon. En gruppe på fem studenter som går førsteåret ved Litteratur, Film, og Teater, laget denne filmen i forbindelse med eksamen; eksamensoppgaven var å lage et kortfilmmanus som skulle finne sted enten i en dystopisk eller utopisk verden. På vår henvendelse til manusforfatter og regissør bak filmen, Emma Eliassen, får vi fortalt at filmens dystopiske setting ble å lage en kommentar til det samfunnet en lever i. Filmen er hovedsakelig et svar til Simen Velle, kan Eliassen si til Unikum i vår samtale med henne;
– Dette er hovedsakelig et svar til Simen Velle, og hans utsagn om at bare en liten gruppe av guttene har tilgang på alle jentene. Tanken jeg fikk da jeg fikk ideen var noe i den duren av «hva om alle guttene fikk lik tilgang på alle jentene?» Jeg er også bergenser, og hele gruppevoldtektssaken som fant sted der har rystet meg som kvinne.
På vårt spørsmål om hva filmens handling er i et kortfattet abstract, får vi svar at enhver mann i kortfilmen kan plukke ut hvilken som helst tilfeldig kvinne på gaten som de selv ønsker.
– Man må kanskje lese litt mellom linjene, men jeg tror at grunnet relevansen i nyhetsbildet så skal de som har lest eller sett nyheten kunne dra de trådene. Vi ønsker definitivt å bevisstgjøre menn på rollen de har i voldtektsdebatten.
– I filmen følger vi Leah, som er tidlig i 20-årene, og hennes kamp for livet i den dystopiske verdenen hvor alle menn har lik tilgang på alle jentene.
Filmatiseringen av dette temaet skal ha vært ganske grafisk og brutalt, får Unikum opplyst fra Eliassen. De har ikke brukt «Voldtekt» som ord i filmen, de har bare vist det. Av den grunn vil filmen ha en advarsel, noe studentgruppen også hadde på sin stillingsutlysning som ble lagt ut på UiA’s Facebookgruppe for noen uker tilbake.
– Vi forsøkte likevel å skape en så komfortabel atmosfære på settet som mulig. Skuespillerne møtte hverandre på forhånd så de kunne snakke sammen, og gjøre flere teaterleker i lag. Vi hadde også et “safeord”, som var lov av alle å bruke mens vi filmet. Ble det ordet brukt, så skulle vi kutte kamera og ta en pause, mens personen som sa det ordet fikk noen å snakke med.
Rekrutteringsprosessen skal ha vært vanskelig får Unikum opplyst; spesielt menn var vanskelig å få tak i.
– Dette er et skummelt manus, og et skummelt tema å takle, både for dem foran og bak kamera. De fleste som tok kontakt og stilte opp som skuespiller, nevnte at tema var det som vekket interessen for filmen.
Av reaksjoner på filmen og prosjektet får Unikum fortalt at det bare har vært positive kommentarer fra de som har vært på audition, og utenfor dette. Innspillingen foregikk over tre dager, og gikk fint for seg. Eliassen forteller Unikum at de forsøkte å skape latter i pausene, og mellom takningene hvor det passet seg. Men helt problemfri var ikke innspillingen.
– Det var en hendelse vi hadde hvor vi hadde avtalt å få filme på en bensinstasjon. På innspillingsdagen, så ankommer vi bensinstasjon 1,5timer før og får beskjed om at vi ikke får filme der inne lenger. Der og da var dette veldig stressende, men vi fikk fikset en ny lokasjon, og vi mener alle, og tror, at filmen ble bedre av denne uheldige hendelsen. Jeg tar av meg hatten til både skuespillerne og crew som tilpasset seg til en helt ny shotliste til denne scenen i filmen, og tok det såpass på sparket, men leverte et fantastisk resultat likevel.
På vårt spørsmål om hva slags faglig utbytte de forventer å få fra filmen, får vi til svar at de ser på filmen som et prosjekt som de har lært mye av, grunnet at det i filmbransjen handler om å gjøre, ikke bare lese.
– Du kan ikke lese deg frem til å lage en god film. Du må praktisere det. Learning by doing, som en av våre filmlærere pleier å si.
Filmen vil ha visning 1. Juni kl. 17:00 på Aladdin; da vises også de andre filmene som er blitt laget av UiAs litteratur-, film- og teaterstudenter. Filmen vil forøvrig bli gjort tilgjengelig på YouTube-kanalen til studentene bak denne filmen. Kanalen går under navnet Bukkene Bruse Productions.
Oversiktsbilde tilhører Tiril Fløtre Christensen