Gamle fordommer mot gatekunst ser ut til å forsvinne. Kunstformen blir nå mer og mer populær, og street art-kunstnern Ener Konings møter bare possitivitet når han henger opp sine bilder.
På Odderøya møter vi street art-kunstneren og grafisk designer Ener Konings akkompagnert av sitt sidekick Jambo. Vi er studio a.k.a The Birds Nest. Studio ligger midt i smørøyet for kultur i Kristiansand, med kunstnere, atelier, smykkedesignere og skulptører som nærmeste nabo. Kommunen tilrettelegger for de som ønsker å etablere seg her. Ønsket er å skape et miljø for kunst og kultur. Studio til Ener Konings er preget av maling, spraybokser, nye prosjekter og en lidenskap for gatekunst.
Jeg får tommel opp av gamle damer når jeg står og limer opp bildene mine.
Gatekunst
– Det begynte på ungdomskolen i Bergen, der vi løp rundt med slitne mobiltelefoner for å ta bilde av grafitti og gatekunst vi fant rundt forbi, sier Ener Konings. Selv debuterte de på en vegg det var lovlig å for alle å male på. Og det var der interessen startet. Nå jobber Ener Konings som grafisk designer og har bodd i Kristiansand i syv år. Fagkompetansen og talent er ikke mangelvare. Promotering av kunsten er essensiell og som tidligere student på mediefag på UiA er ikke det noe problem. Med nesten 10.000 følgere på Instagram begynner han å bli en anerkjent gatekunstner.
– Vi har jo en del andre kontoer på Instagram som deler bilder av det vi henger opp, og det gjør jo at flere og flere kjenner igjen kunsten og logoen.
Den hvite duen kan skimtes flere ulike steder i Kristiansand, i tillegg til bilder både i sentrum og oppe ved UiA.
– Jeg har et samarbeid med Haavik Kunst og Rammer Galleri der bildene mine blir solgt. Siste bildet jeg sendte over ble solgt på en halvtime, sier kunstneren med bred bergensdialekt og fornøyd glis.
– Det er jo litt artig.
Fordommer
– Jeg har helt ærlig bare fått positive tilbakemeldinger. Jeg får tommel opp av gamle damer når jeg står og limer opp bildene mine.
Tagging og rablerier i nattens mulm og mørke med hetta dratt godt opp
over hodet, er ikke lenger en realitet. Selv om anonymitet er en del av gamet har holdningene til gatekunst endret seg. Streetart er nå blitt en kunstform, der det legges ned sjel, arbeid og innsats i maleriene.
– Jeg har møtt lite fordommer egentlig, folk syntes bare det er kult. Det er blitt stuerent å drive med.
Det er ikke lenger hærverk og ødeleggelse som forbindes med gatekunsten.
– Vi er forsiktige så vi ikke ødelegger noe når vi er ute og henger opp bildene, det skal jo ikke ødelegge for noen.
Mange forbinder street art med spraybokser og direkte tagging på vegger, men Ener Konings har en annen tilnærming. Her derimot har man et enkelt stykke papir og lim som litt etter litt forsvinner fra veggen. Uten å lage permanente skader eller merker.
– Rekorden på å henge opp et bilde er ett minutt, men da går det fort!
Gatekunsten skal jo helst henges opp slik at ingen ser hvem du er. Skjult identitet er en trend i miljøet. Også han ønsker å holde ansiktet sitt vekk fra media, mer av kunstneriske årsaker, enn for hemmeligheten i seg selv.
– Jeg vil heller ha fokus på bildene enn på ansiktet mitt. Det er jo det en lager som er det viktigste.
Gledesspreder
Ener Konings ønsker at bildene skal spre glede. Han vil dele hobbyen sin med andre, da gjerne de som rusler til jobben og blir overrasket og glade for bildene de ser. Han vil inspirere og lage noe samfunnet ikke forventer.
– Jeg vil ikke si jeg har noe skjult budskap bak bildene mine, for alle oppfatter og tolker de ulikt. En gang hadde jeg en dame som begynte å gråte av det ene bildet mitt, fordi det minnet henne om barndommen. Det gjør det jo ikke for meg.
Han smiler. Men dua, den symboliserer fred.
– Ja, jeg pleier jo å si at kjærlighet forener, så hvorfor ikke?
Tekst: Vigdis Dikkanen
Foto: Tobias Hole Aasgaarden