Hege Schøyen varmer opp lattermuskulaturen hos publikumet en kald novemberdag i Kilden Teater- og Konserthus.
Schøyen er skuespiller, komiker og sanger. Hun har holdt på i nøyaktig 30 år, og jeg kan forsikre om at dama ikke har mistet sin glans.
I dag er Schøyen aktuell med stykket ”Nattens umusikalske dronning” regissert av Teodor Janson. Med seg på laget har Hege Schøyen motstanderen Jan Martin Johnson. Stykket kombinerer både det musikalske, eller skal jeg rettere si det umusikalske, med briljant spillestil. Stykket er basert på operasangerinnen Florence Foster Jenkins liv med
en humoristisk undertone.
Stykket begynner med pianisten Cosme McMoon som spilles av Jan Martin Johnsen. Vi er tilbake i 1927 i New York. Fortellingen handler om Froster Jenkins drøm om å kunne opptre. Her får vi et innblikk i hennes reise mot målet. På denne reisen oppstår det en del misforståelser og innviklinger som blant annet får konsekvenser for McMoon.
Han tar ufrivillig del i hennes karriere på grunnlag av Froster Jenkins mangel på egen selvinnsikt.
Noen sentrale ord for denne kvelden er rytmesans, gehør, avslørende sikker og sosial rang. Hege Schøyen og hennes kompanjong Jon Martin Johnsen utfyller hverandre utmerket både som skuespillere men også i karakterene Froster Jenkin og McMoon. De er rake motsetninger av hverandre, samtidig som de så sårt trenger hverandre. Det er ikke flere karakterer i stykket, men det trengs heller ikke.
Jan Martin Johnsen er både vittig, streit og samvittighetsfull. Med karakteren McMoon forteller han historien om hvordan Froster Jenkin ble sett på av offentligheten. Samtidig får vi et innblikk i en hjerteskjærende historie om et vennskap som vokste via musikken. Vi kommer under huden på dem begge.
Hege Schøyen er like talentfull i dag som for 30 år siden, hvis ikke enda mere. Med sin unike personlighet og varme smil, sjarmerer hun oss med karakteren Froster Jenkin. Publikum humrer og latteren sitter løst. Absolutt verdt et besøk.
Tekst: Linda S. Jensen og Martin Olufsen – red@unikumnett.no
Foto: May B. Langhelle /Pressefoto