Da Thomas Moen gjestet Universitetet i Agder en kald høstdag i september hadde han budskapet klart: Start med å bygge din personlige merkevare nå for å få en enklere karriere.
Foredragsholderen, rådgiveren og forfatteren Thomas Moen elsker å inspirere studenter til å bygge en enklere vei oppover i karrierestigen. Dette var også hovedfokuset da han holdt foredrag på Universitetet i Agder.
Unikum fikk tatt en raskt prat med sørlendingen før han gikk opp på talerstolen. Her får du, i korte trekk, hans viktigste tips for hvordan du kan bygge din personlige merkevare.
1. Skill deg ut!
Innenfor kommunikasjon og journalistikkbransjen blant andre er det hard konkurranse. Dermed er det viktig å skille seg ut så tidlig som mulig. Vis at du er en enestående student med kvaliteter.
2. Publiser egne meninger!
Bruk sosiale medier aktivt til å produsere egne meninger. Tør å utfordre både foreleser og lærebok ved hjelp av din kritiske sans! Begynn gjerne med Twitter og opprett din egen blogg etter hvert!
3. Posisjoner deg selv!
Vær aktiv i fagmiljøene dine. Still kritiske spørsmål til fagpersoner ved hjelp av blant annet sosiale medier. Bruk spesielt Twitter til å følge med på viktige personer i din bransje og tør å utfordre dem med kritiske spørsmål. Delta i debatter og kommenter fagblogger.
4. Skaff deg en levende LinkedIn-profil!
LinkedIn er som en levende digital CV. Før opp interessene dine, jobbene du har og har hatt, kurs du har deltatt på, samt verv og organer du besitter. Jo mer, jo bedre! Det viser at du er en aktiv student
5. Delta på konferanser!
Det finnes mange spennende konferanser der ute. Moen nevner sitt eget Social Winter som et eksempel, der du som student kan sende inn oppgaven din og få mulighet til å holde foredrag foran fagfolk i din bransje.
6. Ikke glem at du studerer for en grunn!
Du skal få lov til å være student og møte venner, delta på fadderuke og alt som hører med. Samtidig må du ikke glemme at du studerer for en grunn! Bruk studietiden til å vise at du er en å regne med i din bransje – og begynn nå!
7. Ja, det funker!
Da jeg annonserte at jeg mistet jobben min tidligere i september gikk det kun noen få timer før jeg hadde ni jobbtilbud. Dette henger uløselig sammen med den aktive merkevarebyggingen jeg har drevet med.
Tekst: Marit Grimsrud – marit.grimsrud@unikumnett.no
Foto: thomasmoen.com
[…] Les gjerne mitt intervju med Thomas Moen om temaet i linjeforeningen Rhetorica sitt magasin for 2014 (s 12-13). Den samme mannen har også gode tips til hvordan du markedsfører deg som student! […]