I denne månedens utgave av Unikum har jeg vært så heldig å fått intervjuet Hedda Hosås på epost, og spurt hun om hvordan hun begynte i motorsport, utfordringer, råd og mer. 

For de som ikke vet hvem hun er så er Hedda en norsk motorsportutøver fra Voss. Hun jobber som utviklingssjåfør for racingteamet Veloce racing og testsjåfør for Extreme E. Hun har tidligere kjørt for lag som McLaren, Veloce racing og JBXE i Extreme E. 

Hedda started sin motorsportkarriere da hun var 15 år gammel, og begynte å kjøre motocross og snøskuter før hun senere byttet til bilcross når hun fylte 18. Hun vant en rekke mesterskap og konkurranser før hun ble signert av Veloce racing i 2021 som en reservesjåfør og siden det har hun blitt i den elektriske serien.

For de som ikke har sett på Extreme E før, så er dette en off-Road racing serie sanksjonert av FIA. De kjører ikke på vanlige baner, men i stedet på lokasjoner som blir valgt for å øke bevisstheten rundt klimaendringer. Extreme E promoterer likestilling i motorsport og alle lagene må ha en kvinnelig og en mannlig sjåfør som deler på rollen som sjåfør. I Extreme E har Hedda kjørt med noen av verdens mest kjente sjåfører, som tidligere Formel 1 sjåfør Heikki Kovalainen, Emma Gilmour, samt programleder, rally- og stuntsjåføren Tanner Foust.

 

Hva fikk deg til å begynne med motorsport? Hadde du noen inspirasjoner eller noen du fulgte som fikk deg til å tenke på typen karriere? 

– Når eg var 15 år begynte eg med motorsport, det var rett og slett motocross og snøskuter som var av interesse først. Bil var så dyrt. Eg hadde ein storebror og ein pappa eg alltid ville henge med. Jeg var gutte-jente, hehe! Jeg hadde også noen kompiser på ungdomskulen som kjørte motocross, og då fant eg ut at det må eg og prøve. Jeg tok billappen med henger med ei gong eg var 18 og hadde lett sykkellappen. Sånn begynte det. Pappa kjørte jo litt bilcross for gøy når han var yngre, så han tok med meg og såg på bilcross når eg var 15-16 og då ville eg jo gjere det og.

 

Har du opplevd noen utfordringer som en kvinnelig motorsportutøver i en mannsdominert idrett, og hvordan har dette påvirket deg som en motorsportutøver?

– Å være kvinne i motorsport er jo vanskelig på mange måter, rett og slett fordi man kan ofte ikkje bli tatt seriøst. Etter mye hard jobbing og stiller på tider med de beste i verden i Extreme E så blir eg framleis spørt «men er du egentlig god?» og det er menn som spør. Hadde du vert en gut hadde ikkje det skjedd. Men, det er jo ein del av det. Man må berre drite i det. Føler me kan bli dømt fort. Har me damer ein kræsj er det ofte, «nei ho ekkje så flink». Kræsjer ein mann så er det ofte «jaja, sånn er det av og til». Det er mer press, og eg får ofte den der «du er flink til å være jente». Det er ikkje lett, men det er ein del av det. Eg jobber kvar dag for å slå gutta. Det er det eg vil og skal!

 

 

Hvordan tror du motorsportmiljøet kan bli mer inkluderende for kvinner? 

– Extreme E gjer ein god jobb der. Man blir satt i bil med ein mann med mykje erfaring. Det blir meir og meir kvinner, og det er veldig bra. Vi  ser flere kvinner i toppen og.

 

Hvilken rolle trur du kvinnelige utøvere spiller i å inspirere andre jenter til å begynne med motorsport? 

– Eg trur att sånn som meg så ser de at eg får det til, og det har jo motivert meg og når eg var liten. Å se at andre damer og får det til. Det er veldig bra å ha eit forbilde. Om det er racingsjåfør, mekaniker i racingtime eller ka det no er.

 

Hvilket råd ville du gitt til unge jenter som ønsker å starte med motorsport enten som karriere eller hobby?

– Om du synes det er gøy, gjer det! Drit i kva de gutta tenker. De gjer så så mye feil de og. Jenter vill og ofte mer enn gutta. Ikkje mist selvtilliten, eig det! 

 

Hvordan trur du fremtiden din kommer til å se ut i motorsport? Og hvilket mål har du for fremtiden?

– Motorsport er jo den vanskeligste sporten å satse for sin dyre sum og manko på kjøring når det handler mye om budsjett og muligheter, men eg håper eg kan fortsette å leve av drømmen min so lenge eg kan. Om det er innenfor motorsport som instruktør, media eller annet i tillegg. Eg vil komme opp og fram. Fremtiden i motorsport er elektrisk og kanskje hydrogenbasert. Det er jo kjempespennende. For Norge håper eg jo nordmenn får meir auger oppe for offroad og rally og ikkje berre F1!

 

Har du noen siste råd eller tips eller noe du vil skrive til jenter som kanskje tenker på å starte med motorsport eller som er interessert i å følge med på det?

– Om du vil starte med motorsport, invester i deg selv, din kjøring og ikke være redd for å prøve nye ting. Det viktigste er at du trives med det. Det er kjempevanskelig sport å satse på, og man sliter innimellom, men vil man nok skal det gå.

  

Som Hedda skriver: Selv om motorsport kanskje er en mannsdominert sport så trenger det ikke å være sånn! Det er mange muligheter å prøve seg innenfor motorsport uten å bruke store formuer. Gokart er et bra tilbud for de som kanskje lurer på om motorsport kunne vært gøy, og derfra kan en se hva som skjer. Muligheter er det mange av i motorsport. Og alle som vil prøve seg burde få sjansen uansett kjønn, hudfarge eller hvor de er ifra. Motorsport er en sport for alle. Ingen begrensninger.  

 


Oversiktsbilde: Wikimedia

Forfatter

, , , , ,
Latest Posts from Unikum

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.