Ingen norske artister kan i skrivende stund skryte på seg større suksess enn hva Julie Bergan for tiden opplever med sin monsterhit Arigato.
Streaming-tallene taler for seg. I løpet av de fire ukene låten har vært ute, er den spilt 12 og en halv millioner ganger på Spotify. Hun har vikariert på toppen av VG-lista og tatt et spranghopp opp på P3s A-liste. Torsdag 18. august spiller hun for nye og erfarne studenter under Brisfestivalen på Tresse.
Gikk lynkjapt
Selv beskriver hovedpersonen den elleville responsen som sinnsykt gøy, men uforventet.
– Det føles jo veldig bra. Det er noe jeg og folk rundt meg har jobbet lenge for å oppnå. Jeg skjønner det ikke helt, men det er utrolig stas å vite at låta er tatt så godt imot, sier hun til Unikum.
Hverdagen har ikke forandret seg mye i takt med lyttertallene. Det er blitt litt mer å gjøre, men ellers går livet som normalt.
– Jeg skrev låten litt tidligere i år, da jeg jobbet i Sverige. På den tiden hadde den en helt annen produksjon. Så sendte jeg den videre til produsenten min, Joakim Haukaas. Fra det tidspunktet gikk det slag i slag, og jeg fikk høre første utkastet i mai.
Da hun litt senere kom hjem fra USA-tur, ønsket de å gi ut Arigato.
– Alt gikk så veldig fort. Jeg tenkte «oi, skal vi gi den ut allerede». Jeg fikk ikke særlig med tid til å reflektere over låta, slik det har vært tidligere, forteller artisten.
Ville rappe
Skepsisen forsvant da stemmen hennes var å høre på nærmest samtlige norske radiostasjoner denne sommeren. Hun er derimot ikke enig i at alle likte Arigato momentant.
– Nei, nå har jeg hørt litt forskjellig. Personlig syns jeg den er litt rar og uforutsigbar, den har en litt annerledes struktur enn hva jeg har gjort tidligere. Første gang folk hører den, er det litt sånn «hæ?». Og så hører de den igjen et par ganger, før det til slutt blir «wow, den er kjempekul!».
Hiten kom ikke lang tid etter at hun medvirket på P3-remixen av Attitude-problem. Også den fikk solid respons og ble hyllet for sin feministiske fremtoning med seks beinharde damer som rapper i den mannsdominerte sjangeren.
Da muligheten poppet opp var Bergan skråsikker på at dette ville hun gi seg ut på, til tross for at hun aldri har rappet på utgitt musikk før.
– Plateselskapet var nok litt mer tvilende enn hva jeg var. Jeg hadde så lyst til å rappe, forteller hun entustiastisk.
Hiphop-fantasten Bergan ser ikke bort fra at hun kommer til å rappe igjen, men at hun primært fokuserer på popsang. Teksten skrev hun sammen med Kaveh, og etter noen runder i studio fikk hun akkurat den «attituden» låtsamarbeidet trengte.
Ut av komfortsonen
Bergan satser nå alt på musikken.
– Det er alltid pros og cons, uansett hva man gjør i livet. Men for min del er det jeg driver med nå, det jeg aller helst vil gjøre. Jeg føler ikke at jeg har satt noe på vent. Studiene vil alltid være der, om det en dag skulle gå skikkelig dårlig.
– Om du skulle studert, hva ville det vært?
– Om jeg ikke kunne valgt musikk, eller dans, så hadde jeg drevet på med journalistikk, tror jeg. Eventuelt noe rettet mot management.
På forspørsel har hun delt noen tips til dem som i disse dager tar fatt på et nytt liv som student i Kristiansand:
– Jeg har stor tro på at man skal teste ut nye ting. Ta sjanser og vær uredd. Forstå at du ikke alltid trenger å være i komfortsonen, for det er ikke der du bestandig vokser. Og for å bli skikkelig god på en ting, så er det kun hard jobbing som teller. Selv om man alltid skal sette pris på de sosiale tingene også, råder hun.
Tekst: Matias Smørvik
Foto: Johanna Siring/Warner Music