Musikkanmeldelser
Musikkstudentene på huset jobber flittig og flere har sluppet ny musikk etter studiestart. Her er Kulturredaktørs anmeldelser av tre nye singler.
ANFIEE
Først ut er Amalie Eldnes som står bak artistnavnet ANFIEE med låta “Into The Woods”
“Into The Woods” ble skrevet og produsert for ett år siden da COVID-19 sto på som verst. Alt jeg vil er å fortelle folk at de ikke er alene om dette. Jeg håper å starte samtaler med denne singelen og inspirere folk til å be om hjelp.
Låta er en slow burn som bygger seg opp som en lang crescendo. Jeg legger spesielt til trommene som utnytter en mer intim jazz stil som passer rockeballaden godt. Ellers er det soniske landskapet preget av melankolsk pianospill og mange effektfulle detaljer i gitar og synth. Alt dette danner et fint teppe for en ekspressiv vokal. I tråd med låtens dynamiske oppbygning går Amalie fra et sart moderne uttrykk til kraftig belting mot slutten.
Vero Noah
Vero Noah har vært en aktiv musiker en god stund nå, men har ikke sluppet musikk offisielt før nå. Med Singelen “Humble” får vi en smak av en oppkomende EP.
“Humble” har et kult elektrisk preg med smak av moderne RnB. Grooven sitter dypt i låten og er et fint holdepunkt i en låt med mange unike deler, spesielt bassen er et fremtredende element som har høy “stank face” faktor. Det andre som virkelig preger “Humble” er de mange lagene med vokal. Til tider føles det som om en flyter i et hav av stemmer, denne effekten er også interessant i hvordan mange av synthlydene ligner mye på de mere prosesserte stemmene.
Reidun Ottersen
Reidun Ottersen er en sanger og multiinstrumentalist som slipper EPen “Fortell meg hvem du er” 12. November på Situ!rec. Singelen “Se På Stjernene” ble til på en veranda en kald vinternatt i Kongsberg.
Den er egentlig et stort spørsmål om vår plass i verden.
Hvor små, men også store vi er i fellesbildet.
Det som umiddelbart treffer meg med “Se På Stjernene” er hvordan musikken føles både fjern og nær samtidig. Pianoet som åpner sangen ligger i et klangteppe som gir det en fjern følelse, samtidig bærer vokalmelodien et intimt preg. Jeg liker også at det utnyttes en del vokal ornamentikk som smaker veldig norsk folkemusikk. Videre i låta er det fine passasjer med eufonium og drømmende vokalkor.