Velg et profilbilde
Profilbildet skal gjenspeile dine beste sider, særlige i en profesjonell setting. Husk: dette er førsteinntrykket! Usikker på hvordan et profesjonelt bilde burde se ut? Det er lov å føle seg inspirert av andre LinkedIn profiler! Et pro-tips er å bruke et bilde hvor du er «in action».
Overskrift
Omtal deg selv på en gøyal måte som får folk til å bli nysgjerrig på å lese videre i din profil. Dette er DIN annonseplass, bruk den!
Sammendrag
Det er faktisk lov til å selge seg selv i denne settingen. Ikke bry deg om janteloven. Her skal du legge frem det beste av det beste om deg, og det uten å holde igjen. Hold det kort og konsist, men spennende og kanskje inspirerende? Se på headlinen som en kreativ og fangende biografi på maks 3 setninger.
Erfaring, utdanning og ferdigheter
Tatt et kurs i kreativ skriving? Er du kanskje en hobby-maler? Før det opp! Se på profilen din som din digitale CV, men med et hint av ekstra spice. Profilen din er med på å fortelle besøkende hvem du er i arbeidslivet, men også som person.
Nettverk
Add, godta, utforsk og stalk! Bygg opp nettverket ditt basert på egne interesser, men tenk også på drømmejobben. Ikke vær redd for å legge til folk i ditt nettverk som du ikke kjenner. Her er det fritt fram.
Anbefalinger
Både gi og be om anbefalinger. Jo flere du gir, desto større sannsynlighet er det for at du får tilbake. Se på det som din helt egne måte å få reviews på. Vi vil alle ha gode reviews, vil vi vel ikke?
Sånn! Nå er du good to go. Et siste tips er å legge ved LinkedIn profilen din som en lenke i slutten av teksten din når du søker jobb. Dette viser arbeidsgivere at du er profesjonell, samtidig som de får enda større innblikk i hvem du er. Kanskje kan det til og med redde en mindre godt formulert jobbsøker-tekst?
Leave a Reply