Obah Aanonsen og Jenny Ayunda kikker inn i kameraet

Siden 1915 har den andre uka i februar blitt viet til feiring av svart historie og svartes oppnåelser og bidrag. Siden 1976 har hele måneden vært offisielt viet «Black History Month» i USA, og flere land har blitt inspirert til å ta del i feiringen. En arena der afro-amerikansk kultur virkelig har drevet utvikling er i musikken. Den 17. februar kommer musikkstudentene Jenny Ayunda og Obah Aanonsen, med band satt sammen for anledningen, til Kristiansand for å holde en forestilling som skal feire nettopp dette. 

Visste du? De fleste former populærmusikk i dag har røtter fra svarte utøvere og sjangre? Delta-blues ble starten på både rock n’ roll og jazz. Gospelmusikk var basen for soul og RnB. Hip Hop også har en sterk tilknytning til svarte miljøer i New York, LA og Detroit. Til og med country har mye av sine røtter i blanding av blues med forskjellige varianter europeisk folkemusikk. 

En slik forestilling er et nytt konsept for begge musikerne. Som de fleste musikkstudenter på UiA kom musikkinteressen organisk til. Det bevisste forholdet til musikken som de lytter til og spiller sin historie er noe som har vokst frem over tid.  

– Jeg er fra Oslo og har drevet med musikk siden ungdomsskolen. Da mest med sang, men nå går jeg jo her på låtskriving. Jeg flytta til Kristiansand for å gå spesifikt på det studiet. Jeg har egentlig ikke gjort noe særlig afrikansk musikk, eller hatt den tilnærmingen med å grave dypere i kulturen bak den musikken man spiller. Selv om jeg alltid har spilt afro-amerikansk musikk, så har jeg ikke alltid hatt det så mye i bakhodet. Det er derfor vi vil gjøre denne konserten. Vi merker at det er veldig lite awareness på det. At det kan være lite fokus på svart kultur, afrikansk kultur, uttrykker Jenny. 

Obah har også lignende tanker. 

– Jeg er jo fra Mandal, så jeg har ikke flytta så langt. Jeg begynte også på ungdomskolen som Jenny, jeg har drevet en del med hip hop og litt reggae også. Og nå går jeg her! 

Les også: Å leve som minoritet: En samtale med Mugisho og Willy

Konsertidéen 

Spesielt siden drapet på George Floyd og de resulterende protestene har den globale diskusjonen rundt rase, avkolonisering og kulturarv blitt synligere enn noen gang før. Dette satte også i gang konsertidéen hos Obah. 

– Jeg gikk og tenkte mye på det i fjor. Rundt våren/sommeren 2020, da Black Lives Matter blusset opp igjen. Det var litt tvil på om en sånn konsert var en god idé, jeg klarte ikke helt å få driv på det selv. Så da spurte jeg Jenny om hvordan det kunne bli med en sånn konsert i Kristiansand.  

For vi bor jo sammen og snakker veldig mye om sånne ting. Mye Black Lives Matter, rase, hvordan det er å bo på en liten plass som Kristiansand eller Mandal når man er multikulturell. Så når jeg først spurte Jenny ble det fort til: Lets go! Vi gjør det!  

Jenny fortsetter: 

– Og så har det bare vokst etter hvert som vi har blitt gira på idéen. Først tenkte jeg at det skulle bare være en liten 20 minutters lavterskelkonsert på Hos Naboen, men nå blir vi jo på Teateret. Det blir projektor, manus og full greie. En hel forestilling. 

Forestillingen har flere mål å treffe og dette er mer enn bare enda en konsertarena. Obah poengterer: 

– Målet med konserten er jo å hylle svart musikk og kultur. Vi kommer til å snakke ganske mye, fortelle historier om artistene og tiden de forskjellige sangene er fra. 

Jenny fortsetter: 

– Vi ser jo på konserten litt fra to vinkler. En: som en kampsak. Og to: som en feiring av noe fint. Vi ser at det ikke er noe lignende et annet sted. Vi tenker at det er en god mulighet til å trekke frem det mangfoldet vi har. For vi har enormt med mangfold i Norge, det bare blir sjeldent fremmet noe særlig egentlig. Det er jo mange med variert bakgrunn som driver med kultur, men man tar seg kanskje ikke alltid tiden til å respektere kulturen bak og trekke den frem. For det er jo Black History Month og da må vi i hvert fall gjøre det.  

Les også: Black Lives Matter-dikt

Jenny Ayunda og Obah Aanonsen står rygg mot rygg
Foto: David Åkerlund Foss

Hyller historien 

I dag har sjangre som hip hop og soul fortsatt en sterk bevisst het på sine røtter i ulike svarte kulturmiljøer. Med stjerner som Elvis og Frank Sinatra ble musikkformer som tidligere var stort sett frontet av svarte musikere gjort kjent for et bredere publikum. Det bør nevnes at begge var markante antirasister som gjorde stor innsats i å bryte ned raseskiller og løfte frem deres svarte forbilder. Likevel har flere svarte banebrytere forsvunnet fra den generelle kulturelle bevisstheten. Obah er også bevisst over sin egen plass og sitt eget ansvar som formidler av denne kulturarven.  

– Det er viktig for oss som musikere og for alle i bandet å hylle den historien. For de fleste av oss på UiA spiller jo i utgangspunktet afro-amerikansk musikk. Og når det da skjer noe som i fjor og hele den kampen med Black Lives Matter kommer frem blir det viktig å gi ære til de som har kjempet for å spille og utvikle den musikken vi elsker å spille. For å stå opp for seg selv. Vi vil fremme at det er noen som har kjempet en kamp før oss for at vi skal kunne spille det vi vil i dag.  

Visste du? Jazzlegenden Miles Davis ble i august 1959 slått og arrestert da han stod utenfor Birdland jazzklubb og tok seg en røyk imellom sett. Han ble slått med en klubbe bakfra mens han prøvde å forklare en politimann at det var hans navn oppe på skiltet til bygningen. 

Begge gir også uttrykk for at dette ikke skal være ekskluderende på noe vis. Temaet rase vekker ofte til livlig debatt. Obah utdyper: 

– Ja selvfølgelig. Vi vil ikke at dette skal føles ut som et angrep. Det har vi også snakket mye om. Denne saken er jo sår for mange mørke, men også for mange hvite. De kan kanskje føle seg angrepet og bli litt defensive. Vi vil heller se på det som en feiring. Se på alt vi har fått. 

Jenny er også enig. 

– Vi vil at folk skal sitte igjen med en blanding av litt forskjellig. Kanskje en del informasjon, litt «Aha! Det visste jeg ikke». Det må jo bli en positiv opplevelse. 

Gjennom musikk kan jo utøveren dele følelser på et vis som ikke er like lett i en debatt. For Obah er det viktig at publikum skal sitte igjen med en sterk opplevelse.  

– Ja, det er kanskje viktigst at publikum bare har følt på noe. Enten at det er trist, at det er bra, at de blir engasjert. Vi vil at publikum skal sitte igjen med en opplevelse av følelser og å ha lært noe. Musikk har jo en evne til å la folk dele opplevelser. 

Konserten: 
PEACE OUT TO REVOLUTION  Black History Month
17. februar på Teateret.
Arrangement: https://fb.me/e/1NeAiIRMn 
Billetter: https://tikkio.com/tickets/21154-peace-out-to-revolution-black-history-month
Obah Aanonsen og Jenny Ayunda kikker på hverandre
Foto: David Åkerlund Foss

Forfatter

, , , , , , , , ,
Latest Posts from Unikum

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.