SiA Helse har valgt å digitalisere sine tjenester for alle studenter som ønsker å nå dem. Dette betyr flere muligheter for kontakt mellom SiA Helse og studenter, samt en større tilgjengelighet under det vi nå kjenner som korona-perioden i Norge.
SiA Helse digitaliserer sine tjenester med mål om gjøre at studentene føler seg tryggere, og for at de ansatte skal kunne fortsette å være like tilgjengelige som når man kan møtes fysisk. Kari Severinsen Wierød som er psykologspesialist ved SiA Helse, forklarer hvordan det har vært for SiA å omjustere seg, samt hva tilbudene nå gjør og hvordan de er.
– Det har jo vært en kontinuerlig læringsprosess for oss i SiA Helse hele fjoråret. Som terapeuter er vi nok alle veldig vant til å jobbe med mennesker som er fysisk tilstede. Men når det ble nedstengning skjønte vi jo alle veldig raskt at dette må vi snu rundt.
Med samme behov hos studentene måtte SiA Helse finne en annen måte å gjennomføre samtaler på. Hun forteller om at under pandemiens begynnelse var løsningen å ha samtalene over telefon, men at de ønsket å gå raskt over til en bedre digital løsning.
– Journalsystemet vi jobber innenfor «psykbase», utviklet etter hvert et eget videosamtale–program som innfrir alle de sikkerhetskrav vi må ha på plass når vi jobber terapeutisk, sier Wierød.
Studentenes helse ekstra viktig nå
SiA Helse sitt fokus har hele tiden vært studentenes helse.
– Vi har prøvd å følge regjeringens retningslinjer ift hjemmekontor og perioder med nedstenging av samfunnet, men samtidig har det vært utrolig viktig for oss å hele tiden være der for studenter. For vi skjønner at nå er det enda viktigere.
Har dere fått en tilbakemelding på denne digitaliseringen?
– Ja, noen studenter synes det er litt uvant i begynnelsen. Men etter erfaring går det fort over. Som psykolog har jeg aldri jobbet med digitale samtaler før, men opplevelsen jeg sitter igjen med er at det går overraskende greit. Vi ble overrasket over hvor lite forskjell det er, og hvor terapeutisk en digital time er.
Tilgjengelig som før – men digitalt
Hun forteller videre at alle terapeuter har nå digitale timer, og at de gjennomfører som om de skulle være på kontoret. Man kan bestille time gjennom nettsiden deres. Studentene får alltid varsel 24 timer før timen begynner, slik at man husker avtalen og kan planlegge.
– Vi er foreløpig kun digitalt pga. omstendighetene akkurat nå og fordi regjeringen anbefaler det, men når det åpner mer opp så kan vi gjerne ha flere alternativer for studentene slik at de kan velge selv etter hva som passer dem.
I tillegg holder de forskjellige kurs gjennom semesteret. Kurs som vi vet skal gjennomføres dette semesteret er hvordan man kan håndtere søvnvansker, mindfullness, tankevirus og liv- og selvmords-forebygging og ta-ordet-kurs. De planlegger også å ha flere innen våren tilgjengelige. Hun legger til at de har drop-in på hverdagene også 14.00-15.00, mandag til torsdag. Og 12.00-13.00 for studenter i Grimstad. Per dags dato tar de imot disse drop-in-samtalene via telefon.
Wierød informerer til slutt også om en nyopprettet hjelpetelefon som de har ekstra bemanning på i helgene. Det er et ekstratilbud etter de strengere tiltakene ble innført etter nyttår.
Les mer om tilbudet her: Ekstratilbud fra SiA Helse
Hennes klare oppfordring til studenter som har det vanskelig nå er: Ikke vær redd for å benytte deg av dette tilbudet. Vi er her for dere.
[…] – Det har jo vært en kontinuerlig læringsprosess for oss i SiA Helse hele fjoråret. Som terapeuter er nok alle veldig vant til å jobbe med mennesker som er fysisk til stede. Men når det ble nedstenging skjønte vi jo alle veldig raskt at dette må snu, sa psykologspesialist Kari Severinsen Wierød til Unikum i januar. […]