Susie Wang klarer på en vellykket måte å fange deg i deres helsprøe univers; du vil føle
på kleinhet, ubehag og usikkerhet om du skal le, gråte eller kaste opp.
«Susie Wang» på Kilden Teater og konserthus
Regissør og dramatiker: Trine Falch Scenograf: Bo Krister Wallström Komponist og lyddesigner: Martin Langlie Lysdesigner: Phillip Isaksen Med: Mona Solhaug, Kim Atle Hansen og Selome Emnetu Spilles: 20.-31. oktober
Susie Wang tar konseptet av en «mislykket ferietur» til nytt nivå. Vi møter turistene Barni og
Sabine, som har fått en knotete start på ferien med både kuttsår og solforbrenning. De lar seg
ikke stoppes av smertene, og fokuserer heller på å nyte det deilige klimaet i hverandres
selskap. Problemet oppstår når Sabine har lyst til å dra ut å spise på restaurant. Til hennes
fortvilelse kan de ikke dra ut før de har fått nøkkelen til feriehuset de leier. Vertinnen Armani
på den andre siden, kan oppfattes som litt for gjestfri.
Stykket veksler på å være trivielt og humoristisk i det ene sekundet til å bli mørkt, guffent og
forstyrrende i det neste. Publikum kjenner på en fragmentarisk uro, hvor man veksler på å le
av trivielle, hverdagslige hendelser til å bli stum og provosert av tabubelagte fremstillinger.
Stykket leverer på både stemning og musikk, som får deg til å holde pusten når den er på sitt
mest intense.
Det mest imponerende må være skuespillernes tilstedeværelse. Deres sterke innlevelse får
publikum til å oppleve den bisarre illusjonen som en form for virkelighet. På en underlig måte
får vi en slags tilknytning til Barni og Sabine, siden vi på det overfladiske nivået kan
identifisere oss selv med dem. Vi har medfølelse for Sabine når hun blir oversett, og finner
Barni sin naivitet og dovenhet svært sjarmerende. Da stykket tar oss til den mørke siden
derimot, fremstår disse karakterene som ugjenkjennelige og brutale.
Dersom du skal se Susie Wang så anbefales det å stille med et åpent sinn. Du kommer nok
uansett til å sitte klistret til stolen med munnen på vidt gap. Det kan også advares om at du
mest sannsynligvis kommer til å ta deg noen kjøttfrie dager etter forestillingen. Ønsker du
behagelig teater, så er ikke dette stykket for deg.
Skrevet av: Julie Pettersen