Har du følt at du har vært i en ubehagelig eller skummel situasjon, men da vært usikker på om du virkelig hadde noe å frykte? Da er lavterskel-nødappen bSafe kanskje noe for deg?
I gratisversjonen kan du spore vennene dine og selv bli sporet opp av dem med GPS. Du må naturligvis aktivt godta at andre sporer deg. Du kan også melde ifra til vennene dine at du ønsker at de følger med at du kommer deg hjem ved å trykke på følg meg funksjonen. Da kan vennene dine se med mobilen hvor på kartet du er og vite når du har kommet deg trygt hjem.
Gratisversjonen har en knapp for å varsle venner om at man er i nød. Noe som undrer undertegnede er at applikasjonen lager en ganske høy støy når alarmen blir utløst. Hvis man blir forfulgt, er det da ikke best at alarmen blir utløst i smug? Heldigvis kan man enkelt skru av denne sirena, men man må naturligvis huske å skru den av på forhånd.
Funksjonen «fake call» gjør at du kan raskt og enkelt kan sette opp et falsk innkommende anrop på telefonen din som kan redde deg ut av ubehagelige situasjoner. Kanskje sitter du fast på et møte, en mislykket date eller en fest som du ikke ønsker å være med på lenger?
Profesjonell hjelp bak skjermen
Ved å betale 59 kroner i måneden kan du få premiumabonnement med tilgang til en rød SOS-nødknapp for å varsle en alarmsentral i stedet for venner. Hvis du trykker på den, skal posisjonsdata bli sendt inn til den sentralen, og du skal bli oppringt av alarmoperatør i Safe4 Security Group AS.
Ifølge kommunikasjonssjef (CCO) Maria Conradi i Safe4 kan man løse ut alarmen hvis man føler seg utrygg eller ønsker kontakt med alarmoperatør om å få råd eller få sendt ut vektere eller nødetater til seg. Posisjonen til bSafe-brukeren er da til stor hjelp. Eksempler på aktuelle nødsituasjoner er ulykke, vold og trusler.
Dersom alarmsentralen til Safe4 i Oslo ikke får kontakt med alarmutløser og/eller at alarmen virker reell, skal sentralen kontakte vekter eller nødetater med sin vurdering av situasjonen.
Conradi forteller følgende: «Vår alarmsentral har avtale med store og små vaktselskap i hele landet, og dersom vi velger å sende en vekter, blir alarmen videreformidlet til vekter med nærmeste geografiske posisjon til hendelsen.» Antall vektere varierer fra sted til sted og tider på døgnet. Aktuell avstand mellom oppringer og vekter avgjør hvor lang responstid det er. Alarmstasjonen er bemannet med operatører gjennom døgnet. Antallet varierer på ulike dager og tider på døgnet, men er aldri mindre enn Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd (FG) sitt krav på to operatører.
Hjelpen premiumbrukeren får
Alle innringere blir ifølge Conradi tatt på alvor. De får råd og trøst mens utrykkere blir kontaktet. Linjen blir holdt fram til mannskap og hjelp har nådd fram. For reelle alarmer betaler kunden ingen ting, da rykkomkostningene ligger i abonnementet. Ved utløsing av falsk alarm må brukeren naturligvis betale ekstra gebyr.
Unikum er naturligvis nysgjerrig på lokalkunnskapene folk i Safe4-systemet har om Agder-regionen. Til det svarer kommunikasjonssjefen følgende: «Alle alarmer registreres inn i vårt behandlingssystem med kartposisjon og navn på den som har utløst alarm. Våre operatører har lang erfaring fra G4S og andre selskap i behandling av ulike alarmer i hele Norge. Vi styrer alarmene til nærmeste lokale vekter, og de lokale vaktselskapene har lokalkunnskapen.»
I noen situasjonen må naturligvis politiet vil involvert. Til det kommenterer Conradi:
«Dette er interne rutiner som vi ikke opplyser om, men vi har et utmerket samarbeid med politiet. Gjennom vårt arbeid i en FG-godkjent alarmstasjon har vi samarbeidet med politiet i lang tid, og politiet er derfor innsatt i våre prosedyrer og verdsetter vår kompetanse og våre rutiner for å kategorisere de ulike alarmtypene (Innbrudd, brann, ran, nødalarmer osv.).»
Bedring etter negativt testresultat
Første alamutløsningstest i bSafe Premium gikk dessverre ikke helt bra. Det tok 7 minutter og 17 sekunder fra alarmen ble utløst til sentralen ringte tilbake. Testen ble utført innendørs på et lite auditorium på UiA i Kristiansand seint på ettermiddagen i midten av mai. Alt av posisjoneringsfunksjoner på testeren sin mobiltelefon var skrudd på. Vi fikk i ettertid vite av Safe4 at det ikke er meningen at det skal ta så lang tid. Det normale er at det tar opp til 30-60 sekunder før personen i nød får svar. De små forsinkelsene ligger naturlig nok i telefonnettet og systemene som alarmen går gjennom. Operatør må se alarmen før vedkommende kan ringe tilbake. Safe4 forteller at i en kort periode akkurat da Unikum utløste alarmen var det en rutinesvikt for alarmer fra bSafe-systemet. Dette problemet skal ha blitt løst og skal ikke skje igjen. Safe4 var derfor takknemlig for testoppringingen til Unikum. bSafe ble naturligvis også kontaktet. De bekreftet alle svarene fra Safe4.
Vi ønsket å foreta en ny test av appen for å forbedre resultatet på over 7 minutter. Vi forsøkte å komme i kontakt med bSafe og kontaktpersonen vår der i månedsskiftet juni/juli uten å få tillatelsen vi trengte. Vi fikk derfor ikke utført ny test før fristen for å fullføre denne artikkelen.
Oppsummering
Unikum har ingen problemer med å anbefale gratisversjonen. Den gjør akkurat det den lover, og fungerer veldig bra for uhyggelige situasjoner som å gå seint hjem i høstmørket fra fest og pinlige situasjoner som heftige debatter og krangler på fest.
Er man virkelig sikker på at man er i livsfare eller er vitne til alvorlig ulykke, skal man naturligvis fortsatt ringe til 110 for brannvesenet, 112 for kriminalitet eller 113 for ambulanse. bSafe Premium er meint for situasjoner der man er i ikke fullt så stor fare og man er usikker på faren med situasjonen, men føler at man trenger hjelp fra andre enn venner. Det skal være nemlig være lav terskel for å utløse bSafe-alarm. Med normal responstid etter trykking på SOS-knappen er på 30-60 sekunder slik, som Safe4 beskriver, fungerer appen utmerket til det formålet.
bSafe kan lastes ned til Android og iOS.
Offisielt nettsted: getbsafe.com
Tekst: Targeir Attestog & Oddvar Tengesdal – Email
Foto: Targeir Attestog – Email