Den kjente røde og hvite logoen til universitetet i Agder får et ansiktsløft.
På et møte i Grimstad i dag lanserte universitetet sin nye logo og en oppdatert nettside.
Den nye logoen er designet av universitetets egen grafiker, Thomas Fiskå, i samarbeid med design- og kommunikasjonsfirmaet Innoventi.
– Dette er en mer moderne modifisering av den eksisterende logoen, vi ønsket å gjøre det lettere å bruke både på telefon og i tekstform, forklarer Fiskå.
UiAs nye logo baserer seg på logoen UiA byttet til når skolen fikk universitetsstatus i 2007, som igjen slekter på logoen som ble brukt når skolen var høgskolen i Agder.
Dimensjoner
Rektor ved UiA, Frank Reichert, forklarer at den nåværende logoen er bredere enn hva som vanligvis har vært normen, spesielt siden måten logoen var registrert på krevde at navnet “Universitetet i Agder” akkompagnerte logoen når den ble brukt i offisielle settinger.
– Vi har hatt flere samarbeidsprosjekter hvor vi merker at logoen vår blir veldig stor og stikker seg ut. Vi ønsket å heller ha en logo med litt mer konvensjonelle dimensjoner.
Den nye logoen tillater også å bruke forkortelsen “UiA” i offisielle henvendelser til skolen, i tillegg til at logoen kan stå alene.
Vil komme gradvis
– Vi har jobbet frem denne nye logoen og visuelle profilen til universitetet. Dette er en endring hvor mye også skjer digitalt, sier Paal Pedersen, universitetets kommunikasjonsdirektør.
Selv om den nye logoen lanseres og vil være i bruk fra og med i dag, vil den ikke være allestedsværende fra imorgen av. Kommunikasjonsdirektøren forteller Unikum at innfasingen av den nye logoen vil bli sett i sammenheng med de utbyggingene som foregår på campusene, og vil gradvis innarbeides ved universitetet i tiden fremover.
– Dette kommer på et gunstig tidspunkt, for flere av skiltene som vi må bytte ut med har vært der siden 2007 og trengte å byttes ut uansett. Siden vi nå gjør mange av de endringene og utskiftingene som uansett måtte gjennomføres, vil ikke endringen i den visuelle profilen på dette området medføre noen ekstra utgifter sånn sett, sier Pedersen.
Det vil etter påsken gjøres en gjennomgang i organisasjonen og se på hvilke følger og konsekvenser endringene bør få på kort og lengre sikt. Universitetet vil komme tilbake med mer detaljer om blant annet budsjettet for endringene i mai måned.
Tekst: Mats Høimyr | Bilder: UiAs kommunikasjonsavdeling
Leave a Reply