Sharktank er et initiativ basert på TV-serien hvor studenter får muligheten til å pitche sin idé til fire forskjellige «investorer», for sjansen til å vinne 30.000kr. «Investorene» er Sparebanken Sør, Oxydain, Brainwaves og Innovasjon Norge. Initiativet er tatt av UiA Nyskapning, og det er Sondre Bergane som er prosjektleder.
Lager løsning for folk med droppfot
– Idéen vår er en aktiv ankelfotortose som er en løsning for pasienter som har droppfot. De mister evnen til å løfte opp foten. Vår løsning er å bruke en EMG-sensor som får ortosen til å virke som en muskel, sier Jakob Saur (21).
– Den løsningen som finnes nå er en kirurgisk operasjon hvor man operer en scene fra en muskel over på en annen. Men hvis man ikke har så sterke muskler i foten, så kan det være lettere å bruke vår oppfinnelse. Den kan brukes til dansing, opptredener og slikt. Man kan jo bare ta den av seg hvis man vil, mens det er vanskeligere å ta tilbake en operasjon, sier Anders Thengs (26).
Nå har de vunnet 30.000kr, og de vet hva de skal bruke pengene på.
– Det føles veldig bra! sier Aleksander Gauslå (23).
– Vi skriver jo bachelor i mekatronikk selv, og da må vi selv betale for delene til ortosen. Så denne idéen her er bacheloren vår, forteller Jakob.
Vil at flere studenter skal prøve seg som gründere
Sondre Bergane er prosjektleder for Sharktank. Han jobber på UiA Nyskaping, og mener at studenttilværelsen er en gylden mulighet for å prøve seg som gründer.
– Idéen om Sharktank var en idé som en tidligere kollega og jeg hadde sammen. Vi startet i fjor, så dette er andre året vi gjennomfører det. Tanken er å rette interesse mot studentinnovasjon, og å sette søkelys mot at man kan gjøre dette som student. Det er som student man har tiden til å drive med gründer prosjekt, sier han.
– Også er det ikke så farlig med pengene, fordi man har ikke så mye å tape uansett, sier han lattermildt.
Får med seg næringslivet
– UiA har ikke lov til å gi ut premiepenger, så vi måtte ha med oss næringslivet for premiepenger og bonger, altså drikkeenheter. Det er trekkplastere vårt: Hvis man kommer som publikum så får man slukket tørsten, selv om man ikke har noen interesse for entrepenørskap. Og det funker som regel, fortsetter han.
– Arrangementet er hovedsakelig for studenter, men vi har også åpnet det for næringslivet generelt. Fokuset er showfaktoren: Vi ønsker å skape oppmerksomhet rundt studentinnovasjon. Det vi ser i gründermiljøet er at de fleste dukker opp på alt som skjer av gründeraktiviteter, fordi det ikke er så mye som skjer.
– Man bør bli gründer fordi det er gøy å ha noe eget. Det fleste gründere har en lidenskap for noe, og det er ofte mye mer givende å jobbe med det hver dag, framfor en vanlig jobb.