Mangfoldet i teamet som skal bygge UiAs første formula 1-bil er enormt. I sommer braker det løs. Før den tid skal mye være på plass, og det jobbes stadig med å finne aktører som kan finansiere det ambisiøse prosjektet.
– Oppgavene vi gir er store og utfordringene enda større. Møter du på en vegg så kan du ikke snu. Det er 63 andre som venter på ditt resultat, og hvis du ikke leverer ditt så kommer det til å rakne for resten av gjengen. Det ser vi at folk føler på. I motsetning til andre lag som krever 40 timer i uken av sine, så har vi valgt å være større men kreve mindre. En travel uke skal være opptil 20 timer, sier markedssjef Andreas K. Fjetland til Unikum.
Unikum har besøkt Align Racing UiA i Grimstad. Teamet skal bygge en bil som neste sommer skal delta i Formula Student UK i Silverstone. En liten landsby i England som skal verte konkurransen med lag fra mange ulike land.
Enormt mangfold
Konkurransen deles inn i en dynamisk og en statisk del. Ved den dynamiske biten vil bilene kjøre på baner og ha konkurranser der de skal kjøre i et åttetall for å teste at bilen tåler påkjenningene. Du har her akselerasjon og deakselerasjon-tester der du skal kunne låse hjulene innenfor en gitt distanse. Deretter kommer endurance-race hvoe det ofte er litt ”make or break”.
I den statiske biten vil man ha verdensledende ingeniører som jobber i industrien eller et formula-team som vurderer bilen. De går gjennom hvert eneste designvalg og hver eneste plugg på bilen for å se om det holder reglementet og for å forsikre ut at de ulike lagene har gjort en vurdering på alt.
Det er et enormt mangfold av studenter i teamet til Align Racing UiA. Ved første øyekast kan dette se ut som et prosjekt for ingeniører og de med teknisk utdannelse, men realiteten er ganske så annerledes.
– I teamet er det et enormt mangfold med folk både fra Kristiansand og Grimstad. Medlemmene fra Kristiansand oppleves som godt integrert i teamet. Ved behov, større møter eller sosiale arrangement er forøvrig bussturen kort, forteller Fjetland.
– Det er et bredt spekter. Vi har folk med bachelor og master i mekatronikk, fornybaringeniører, elektronikkingeniører og dataingeniører, men vi har også multimedieteknologi, økonomi, indøk og MBA representert. Alderen er fra tyveårene til midten av 30. Det er folk fra førsteåret som er veldig engasjert og bare har lyst til å være med, og folk som er på fjerdeåret og masternivå, fortsetter han.
Snart deadline på design
Bilen er ikke ferdiglaget. Fjetland sier at det jobbes veldig tett nasjonalt, blant annet med ION racing (Universitetet i Stavanger). Det samarbeides også med Revolve NTNU som ligger i topp ti-klassen på europeisk basis. Det samarbeides og det utveksles idéer og tanker, samtidig som det blir pekt på feil som tidligere har blitt gjort for at slikt ikke skal skje igjen.
– Helt i starten av prosjektet var vi i en konseptfase der vi evaluerte forskjellige konsepter for å finne ut av hvordan vi skal lage den best mulige bilen. Etter det designet vi elementene som skal være en del av bilen. Nå har vi kommet inn i den avsluttende fasen av den delen. Vi har deadline på design 31. desember sier Kristoffer M. Skarsgård som er som er mekatronikk ingeniørstudent og har stillingen developer i markedsførings-avdelingen. Der jobber han også med markedsføringstrategi og utvikling av interne datasystemer.
Skarsgård jobber også med markedsføring. I denne sammenheng har det gått mye tid på å lære seg teori og kunnskap på hvordan markedsføring foregår.
– Det er en fantastisk gruppe med folk. Det er nytt for oss å jobbe i den skalaen vi gjør nå. Andreas har vært med i rekke organisasjoner og vi har fått en del markedsføringstriks av han. Ellers har vi satt oss ned for å lære teori, og det har vi brukt en del tid på. Det kommer til å bli enda bedre fremover og vi har lært enormt mye. Vi bruker sosiale medier hyppig for å markedsføre oss, sier Skarsgård.
– Helt vanvittig
Align Racing UiA trenger også flere sponsorer hvis de skal få finansiert alt som står ønskelisten. Det jobber imidlertid hardt for å få dette til, og særlig universitetet har vært en enorm støtte. Sørbok kulturfond og Velferdstinget er også med.
Mechatronics Innovation Lab (MIL) er en annen viktig støttespiller. Fjetland forteller med stor entusiasme hvordan disse er med på prosjektet.
– MIL er ingen pengesponsor, men det er de som gir oss dette lokalet. Næringslivet sloss om det og de kunne solgt for gode summer, så får vi rett og slett rundt 120 kvadrat i et samarbeid med dem og universitet. Det er helt vanvittig. Vi jobber sammen med dem for å få tilgang til ekspertisen og den kunnskapen som ligger der. At vi får den støtten er så vidt meg bekjent unikt på Formula-verdensbasis.
Ser etter flere folk
Selv om teamet nå teller 63 stykk, ser man etter folk som kan drive med arrangement og en som kan jobbe med rammeverk. Det viktigste er ikke nødvendigvis erfaring, men at man har motivasjon til å være med i et team som skal oppnå gode resultater.
Hvem skal være fører av bilen; blir det deg, Fjetland?
– Hahaha, nei det skal i hvert fall ikke være meg. Da hadde det gått sent. Det er regler som sier at du må være en student og det har vært regler på at de ikke skal være profesjonelle. Alle har jo lyst til å kjøre dette beistet, i hvert fall de som tør – vi vet jo faktisk ikke hvordan det kommer til å gå heller. Vi har hatt en gokart-event med hele teamet. Vi har valgt ut fem førere ut fra dem som kjørte best, sier Fjetland.
Konkurransen i Silverstone vil sannsynligvis gå på YouTube live. Align Racing UiA kommer imidlertid til å sende på sin egen YouTube-kanal.
Tekst: Christian Aarstad
Foto: Align Racing UiA, Formulastudent Imeche