Photo: wirestock via Freepik

Vintersykling 101 for nybegynnere!

Så var det nok en vinter som var kommet over oss. Den årstiden hvor temperaturen synker, landskapet dekkes av et mykt, hvitt teppe av snø, og hvor dagene blir kortere. For mange studenter er sykkel et transportmiddel. Det være seg elektrisk eller helmanuell. Sykkel er et billig og enkelt transportmiddel som får en fra A til B. Men en kan jo ikke sykle om vinteren!   

Eller kan en? Her er fem tips til hvordan en på best mulig måte kan sykle om vinteren. Tipsene er basert på egen erfaring fra over 35.000 km syklet med to elsykler, og 3vintre på sykkelsetet.   

 

#1 – ØVELSE!  

Kanskje det aller viktigste av det hele; ta deg god tid til å øve deg på å sykle om vinteren. Vinteren byr på andre utfordringer enn det en møter om sommeren. Glatt føre, snø, og sludd, er alle ting en må ta med i regnestykket. Om en ikke stiller forberedt, er det fort gjort å bli tatt på senga av dette. Men det finnes heldigvis måter en kan forberede seg på. Begynn tidlig med å øve deg på å sykle til vinteren. Glatt føre får en ikke gjort så mye med før det faktisk er kommet. Men å øve seg på å sykle i snø, kan en øve seg på i god tid i forveien. Det beste her er å finne et sted hvor det er litt løs sand. Eksempler på dette kan være langs med elvebredder, langs med løse skogsstier, eller på gamle grusveier. Strender langs med sjøen kan virke fristende, men det frarådes å øve her; saltet vil tære vesentlig på sykkelen. Sand oppfører seg selvsagt annerledes enn det snø vil gjøre, men en må bruke mye av de samme teknikkene for å holde balansen på sykkelen, og for å holde styring. Om sanden i tillegg er litt våt, gjerne litt gjørmete, så får en enda bedre effekt. Et par timers trening og øving på løs sand gjør at teknikkene en trenger for å sykle i tykke snølag setter seg godt. Husk likevel; bruk rolige bevegelser, og vær forsiktig med giret bak. For harde tråkk vil gjøre at bakhjulet glir ut. Prøv deg frem, finn en fremgangsmåte som fungerer for deg. Glatt føre må en nok vente med til det blir kaldt ute, og den første frosten kommer. Finn en parkeringsplass eller annen åpen plass, og prøv deg frem med hvordan det er å sykle på glatt føre. Husk; du må fort avvenne deg med å lene deg på sykkelen for å svinge. Svinging bør på glatt føre gjøres mest mulig med styret, mens en holder seg så mye som mulig rett opp og i midten av tyngdepunktet. Lening gjør at en fort kan miste grepet på bakhjulet, og da vil en falle. Begynn i lav fart, og jobb deg gradvis opp etter hva du føler deg komfortabel med. De som har tatt førerkort på motorsykkel eller moped har en fordel her, da de nok vil kjenne igjen disse teknikkene fra krypkjøringen på øvelsesbanen. Det er det samme prinsippet med sykkelen; en vil styre sykkelen med styret, ikke kroppen.   

 

#2 – Klær  

Det første en tenker når en tenker på vintersykling, er nok hvordan en kan unngå å fryse. Å fryse når en sykler er ikke gøy, og kan fort gjøre en ellers trivelig sykkeltur svært utrivelig og kjedelig. Men det finnes heldigvis råd for dette, og det er overraskende enkelt. Alt en trenger er en god jakke, en god vindtett bukse, et par vinterhansker, og en lue om en føler at en fryser på hodet. Og det er egentlig alt en trenger. Det trengs ikke noen fasjonable jakker eller bukser laget for vinteren, eller noe spesialisert utstyr. For de som er bekymret for å fryse likevel, kan en også kjøpe en god kjeledress. Disse kan en få med sertifisering for arbeid i fryseskap ned mot -25 grader. En kan med andre ord trygt sykle i de temperaturene Agder har å by på, uten å måtte bekymre seg for å fryse. At en sykler hjelper godt på; en blir varm i løpet av turen.   

Den største utfordringen en kan møte på om vinteren når det kommer til å fryse, er faktisk regn. Her er det nok et godt sett med regntøy som må til for å få løst problemet.  

 

#3 – Utstyr sykkelen skikkelig  

Gode piggdekk og en stødig hånd er helt nødvendig for en vellykket og trygg vinter. Frem til den første frosten kommer kan en fint sykle på sommerdekkene, men straks det er frost og det begynner å bli is ute, er tiden inne for å ha vinterdekkene på. En kan få piggfrie vinterdekk om en vil det, men disse er ikke til å anbefale. Er det glatt trenger en alt det grepet en kan få, og da er piggdekk utstyret som gjelder. Husk også gode lykter fremme og bak, for synlighet når du er ute og sykler i skumringen og når det er mørkt. En refleksvest er også tilrådelig, men ikke noe en absolutt må bruke. Selv bruker denne skribenten en refleksvest fra Nullvisjonen Agder med glidelås, som absolutt kan anbefales.   

#4 – Ta det med ro  

Å sykle med piggdekk er betydelig tyngre enn å sykle med sommerdekk. Ikke stress, og ta det i et rolig tempo. En bør ikke trå så mye at en svetter seg gjennomvåt, men samtidig er det en fordel å holde et jevnt tempo. Og husk; tyngre gir kan gjøre det lettere å få sleng på bakhjulet. Så ta ting med ro, og finn et tempo som er forsvarlig for føret du sykler på.   

#5 – IKKE BAKHJULSDRIFT!  

Dette er et tips som retter seg spesifikt til de som bruker elsykkel. Dette kan være en god eller en dårlig nyhet, avhengig av hva slags elsykkel en har. Men en kan gjøre det kort; bakhjulsdrevne elsykler er ikke egnet på vinterføre, og det frarådes på det sterkeste å sykle med disse når det er snø eller is ute. Problemet med bakhjulsdrevne elsykler, er at en har liten kontroll på bakhjulet og motoren, og det er alt for lett å få sleng på elsykkelen. Dette kan enkelt og fort ende med et stygt fall.   

Det beste drivverket på en elsykkel er å ha motoren i kranken. Det vil si at motoren er å finne ved sykkelens pedaler, integrert inn i rammen, og gir kraft sammen med pedalene når en trår. Gir i navet bak, navgir som det heter, går helt fint å ha, og er mindre utsatt for slitasje enn en elsykkel med kassett bak. Men motoren bør en unngå å ha bak på hjulet. Motor i kranken gir god kontroll over bakhjulet, og gjør det mulig å kutte ut assistansen umiddelbart om en får sleng bak, ved å slutte å trå. Fremhjulsdrevne elsykler, elsykler som har motoren i hjulet fremme, kan fint sykles med, men krever tilvenning og øvelse. Fremhjulet har en tendens til å dra ganske godt når en svinger, så det krever litt tilvenning for å bli vant til dette.   

Husk også at elsykler kan oppnå høyere fart enn en manuell sykkel, så vær forsiktig den første tiden frem til du er blitt vant med hvordan den oppfører seg på glatta.   

 

Forfatter


Posted

in

,

by

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.