«Bravo – grafikkens år 2025»
• Kunstnere: Andreas Lian, Arild Fredriksen, Bengt Moberg, Hans Otto Minge, Håkon Grønlien, Håkon Henriksen, Idun Baltzersen, Jan Kolstad, Kjell Nupen, Nina Bjørkendal, Tom Lid, Trine Lindheim og Veronica Lund
• Hvor: Kristiansand Kunsthall
• Når: 20. september – 23. november
Grafikken har alltid hatt kraft til å provosere og skape refleksjon. Utstillingen Bravo – grafikkens år 2025 viser hvordan samtidens grafikere fortsatt utfordrer publikum og løfter viktige temaer.
Grafikkens reproduktive karakter var godt egnet for å nå ut til mange mennesker, og kan fortsatt i dag bidra i samfunnsdebatten. Grafiske trykk er kunstverk laget ved å trykke et motiv fra en plate, stein, sjablong eller annen overflate på papir, ofte gjennom trykkpress eller håndtrykk. Teknikken gjør det mulig å lage flere originale kopier av samme bilde, fra tradisjonelle metoder som tresnitt og etsning til moderne digitale trykk. Grafikken er i dag både et fysisk avtrykk og en idé, både håndverk og konsept.
Fellesverkstedet Myren Grafikk (FMG) ble stiftet i 1975 av fem lokale kunstnere. Formålet var «å sikre arbeidsmuligheter for yrkesaktive grafikere ved å stille et teknisk godt verksted til deres rådighet; fremme grafikk som kunstnerisk uttrykksform og gjøre kunsten tilgjengelig for folket.» De fem opprinnelige grafikerne er representert i utstillingen sammen med en ny generasjon av unge lokale grafikere.
Bravo
Utstillingens tittel viser til en plakat produsert på Myren i 1977, inspirert av den ukontrollerte utblåsningen på oljeplattformen Bravo i Nordsjøen. Denne hendelsen står igjen som et symbol både på miljøutfordringer og politisk konflikt, og fungerte for kunstnerne som et uttrykk for hvordan grafikken kan brukes som samfunnskommentar.
Politisk fortellerkunst
Det første som møter deg i utstillingen er en vegg med «salonghengte» verk av Kjell Nupen, montert tett i tett. Kjell Nupen (1955-2014) var en sentral skikkelse i norsk samtidskunst og hadde et sterkt engasjement for både samfunnsspørsmål og eksistensielle temaer. Flere av verkene hans viser mennesker som blir truet eller banket opp, men også folk som kjemper for rettferdighet og demokrati. Bildet Gatescene viser tre soldater som angriper en mann – fartsfylt og dramatisk. I andre arbeider lar Nupen militærtanks rulle inn i byrommet, som symboler på makt og uro. Noen scener viser jubel og fellesskap, andre kaos.
Nupens konfliktfylte verk vekker assosiasjoner til både protestene mot Vietnamkrigen i USA på 1970-tallet, Soweto-opprøret i Sør-Afrika (1976) til studentdemonstrasjonene på Den himmelske freds plass i Beijing, Kina (1989), og videre til Den arabiske våren i Kairo, Egypt (2011) – der myndighetene brukte tanks og pansrede militærkjøretøy. I 2025 er Nupens verk like relevante når president Donald Trump har sendt nasjonalgarden til flere amerikanske byer med pansrede kjøretøy, for å håndtere det han beskriver som økende kriminalitet.
Store spenn
Utstillingen rommer over 160 verk av 13 kunstnere, med stor variasjon i uttrykk, teknikker og motiver. Verkene engasjerer, provoserer og inspirerer, og alle vil finne noe som vekker nysgjerrighet eller overrasker. Fra politisk slagkraft og seksuell provokasjon, religiøs undring, til meditativ ro og vakre organiske former. Her møter du kraftige farger, pastellfarger, jordfarger og bilder i svart/hvitt.
Et interessant verk i svart/hvitt er Trine Lindheims Inn og ut av bildet. Et nakent menneske går vekk fra lyset, inn i skyggen, hvor overkroppen tilsynelatende forsvinner i mørket. Men kanskje han egentlig forsiktig strekker ut en prøvende fot for å tre ut i lyset. Titler som åpner for vide tolkninger, er alltid spennende.
De sju dødssynder
I neste rom møter du Jan Kolstads installasjon Seven deadly sins, hengende i vaiere, et verk som balanserer mellom styrke og sårbarhet. Verket refererer til de sju klassiske dødssyndene: hovmod, grådighet, lyst, misunnelse, fråtseri, vrede og latskap. På platen ligger syv fargede esker, hver med en bok og et grafikkavtrykk under glass, som kunstnerens kommentar til samtidens forhold til synd og moral – snarere enn om syndene i seg selv.
Naturinspirasjon, naturtap og miljøengasjement
Det mest spennende rommet er kanskje prosjektrommet, hvor Bengt Mobergs litografi Portrett (elefant) suger blikket ditt til seg. Elefanten symboliserer matriarken – en eldre hunelefant som leder flokken med styrke, trygghet og autoritet. Motivet er underlig: hodet fyller ikke hele bildefeltet. Hvor er ørene? Hvorfor er begge støttennene brukket? Å oppleve dette blikket til elefanten er verd et besøk alene.
På motsatt vegg fanger et linosnitt av Arild Fredriksen oppmerksomheten. Natt over ledningsdalen, er et mørkt verk som viser master og strømledninger som ruver over naturen, i den blå timen. Mastene formelig vibrerer idet de sender strøm til sivilisasjonen, mens naturen er svart og stille. Verket er like aktuelt i dag sett i lys av naturødeleggelser, bærekraftig ressursutnyttelse og rekordhøye strømpriser.
Fredriksens verk Alt. Byplan Gartnerløkka er morsomt og tankevekkende sett i lys av byutviklingen i Kristiansand og utbyggingen av, ja nettopp, Gartnerløkka. (I 2025 startet et omfattende gravearbeid som en del av utbyggingen av E18/E39-strekningen mellom Gartnerløkka og Kolsdalen.)
Dyr, planter, hav og fosser preger prosjektrommet, mens oljeriggen på plakaten like utenfor spruter olje – en kontrast som minner om hvor sterkt klima, natur og miljø fortsatt engasjerer.
Avtrykk i kunsthistorien
Utstillingen gjør inntrykk fordi den er like aktuell som for 50 år siden. Kunstnerne har satt avtrykk etter seg – bokstavelig og symbolsk. Med Bravo – grafikkens år 2025 trekker Kristiansand Kunsthall linjen fra 1970-tallets utforskende grafikkeksperimenter til dagens mangfoldige teknikker, hvor også unge grafikere fordyper seg i politisk aktivisme, poesi og installasjoner. FMG har kunsthistorisk markert seg som et kraftsenter i Norge for deres lange tradisjon, teknisk ekspertise, kunstnerfelleskap, kunstnerstyrt åpent verksted, politisk rolle m.m. 30 kunstnere er i dag fast tilknyttet verkstedet.
Gratis inngang og mulighet for kurs
Visste du at det er gratis inngang på Kristiansand Kunsthall? Det samme gjelder også de private galleriene i byen. Du trenger ikke kjøpe noe – det er bare å stikke innom, kikke og la deg inspirere. Ta med en studievenn og opplev noe som ikke koster en krone.
Fellesverkstedet Myren Grafikk holder en rekke kurs i løpet av året for deg som vil lære nytt eller friske opp teknikker innen grafikk. Se nettsiden til FMG. Du må betale for kurs, men etter gjennomført kurs er det mulighet for å leie seg inn på verkstedet.





