Kampanjen startet av UiA studenter i fjor, har andre året på rad oppnådd stor suksess og rekkevidde for studentene i Agder.
Målene til kampanjen var å:
- Øke bevisstheten rundt grensesetting og samtykke
- Forebygge seksuell trakassering gjennom kunnskap og dialog
- Skape en tryggere studenthverdag ved å utfordre usunne holdninger
- Engasjere både studenter og ansatte i en felles innsats mot trakassering
Resultatene fra årets kampanje var:
- 48% av nye studenter sier at kampanjen gjorde dem mer bevisste over egne holdninger, og 86% mener kampanjen bør videreføres
- Kampanjen ble også dekket av andre medier slik som NRK, Fædrelandsvennen og Khrono
- Saken ble også dekket internasjonalt og kampanjen ble nominert til EUPRIO awards som handler om å vise frem prosjekter skapt av universiteter.
- Resultatet av EUPRIO awards ble at vår egen Rød Flagg kampanje vant mens «Tik Tok universitet» fra Finland kom på andre plass og «Study Match» Fra UiB kom på tredje plass.
Etter at UiA feiret seieren til Rødt Flagg kampanjen ga universitetet sin kommunikasjonsdirektør Øivind Dagsvik Eskedal noen ord om saken.
«It is a great honour to be recognised by colleagues from all over Europe»
Vi som studerer på UiA bør være stolte over at vi både har studenter som skaper en slik kampanje, men også forelesere, rektorer og direktører som kommenterer saken og sier seg enig i viktigheten av den.
At EUPRIO med sine 300 pluss medlemmer skulle velge frem UiA kampanjen som vinneren kom nok som et sjokk for mange. Men det viser også hvor bra kampanjen har fungert både for oss på UiA, men også nå for resten av Norge, Europa og kanskje flere deler av verden.
Etter suksessen til kampanjen i fjor har UiA i år åpnet for at studenter eller andre som vil bruke budskapet og ideen til Rødt-Flagg kampanjen, kunne gjøre dette ved å laste ned filer som passer til for eksempel Button’s, stand, plakater og mer. Dette gjør at alle som godtar og følge begrensingene og formålene satt av UiA, kan ta i bruk materiell og ideen bak kampanjen. Etter suksessen til Rødt-Flagg kampanjen i år og i fjor, så vil vi forhåpentligvis få flere skoler, universiteter eller aktører som tar i bruk dette i tiden fremover.
Vi så viktigheten av prisen da den vant EUPRIO prisen i år. Selv om UiA tok en viktig pris med seg hjem, så er det fortsatt en lang jobb igjen før resten av Norge og verden er like bevisste rundt disse teamene som UiA er. Men det UiA og studentene bak denne kampanjen har gjort er et godt, og ikke minst et viktig steg i kampen videre for å fremme og skape bevissthet rundt slike temaer. Og som en student på UiA, så håper jeg selv de fortsetter kampanjen til neste år.