(1) En student som tross skriftlig advarsel fra styret gjentatte ganger opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende for medstudenters arbeid eller for virksomheten ved institusjonen ellers, kan etter vedtak av styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, bortvises fra nærmere bestemte områder ved institusjonen for inntil ett år. Hvis en student etter skriftlig advarsel fra styret fortsatt ikke respekterer slik bortvisning, kan styret selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenge ham eller henne fra studiet og fratas retten til å gå opp til eksamen ved institusjoner under denne lov i inntil ett år.
DRAMASTUDENTEN SOM VILLE LAGE DOKUMENTAR
“Jeg stilte spørsmål når jeg lurte på noe og det samme gjorde mange andre. Det var andre som tok mer plass enn meg”, mener han.
– I undervisningsformene vi brukte, som for eksempel gruppevis improvisert teater, er trygghet en nødvendighet for å skape og utvikle seg. Han var usedvanlig bestemt på sine idéer og brukte grov aggressiv kommunikasjon mot andre når han ikke fikk viljen sin, noe som gjorde læring umulig for de andre studentene
– Da vi jobbet sammen i grupper og det dukket opp uenighet ville han aldri høre på noe som blir sagt eller forklart av en kvinne, han lyttet ikke før en mannlig student grep inn. Han behandlet ikke kvinner som likeverdige
SKRIFTLIG ADVARSEL
– Jeg hadde med meg et GoPro for å lettere kunne ta bilder av tegninger som lå på gulvet den dagen
Jeg lå på bakken med magen ned og tegnet. «Franco» gikk rundt i rommet på leting etter noe han kunne tegne selv. Jeg håpte han ikke skulle sette seg ned med meg. Han gikk bort til meg, stoppet rundt en meter fra meg strakk ut hendene og holdt rammen over rumpa mi og pekte på den mens han fikk øyekontakt med en annen gutt og lo. Det var utrolig nedverdi- gende og jeg klarte ikke arbeide mer den dagen. Hendelsen påvirket meg lenge. Mange tenker kanskje at det ikke var en stor greie, men i kontekst av hans tidligere oppførsel mener jeg det var veldig nedverdigende.
NYE STUDIER, NYE KLAGER
– Han stilte mange spørsmål og kunne godt finne på å avbryte foreleser. Han var et irritasjonsmoment du ikke ønsket skulle rekke opp hånda,
– Hans spørsmål og utsagn var så på jordet at ingen lurte på det samme. Han stilte aldri spørsmål for å få svar, men for å være vanskelig. Krangling med forelesere er spesialiteten hans, og det blir verst for oss andre når fore- leseren er altfor tålmodig.
Det var umulig å ha konstruktive samtaler. Han er latterlig kverulant.
LITTERATUR, FILM & TEATER
Han var respektløs ovenfor foreleserne. Han nedverdiget en lærer for å være foreleser og ikke en ekte “teatermann”. I gruppeoppgaver var han konsekvent uenig i alt. Da vi til slutt sa oss enige, endret han mening for å fortsette diskusjonen
Å ja du er sånn feminist, du? Nei, vi mannfolk må passe på maskuliniteten. Hvis ikke blir vi tøffelhelter alle sammen.
FIRE GANGER VERBAL SEKSUELL TRAKASSERING
– Dristig kostyme.
Se! Skikkelig pulefjes!
Hæ? Er du ikke jomfru? Skuff! Han som fikk deg er heldig.
– Den var stor! … Nesten like stor som min…
«FRANCO» UNNGÅR BORTVISNING
– «Franco» ble tidlig ekskludert fra klassens felleschat hvor de jevnlig lagde vitser på hans bekostning. «Beatrice» var en sterk figur, hun var sosialt dominant og klarte å få med seg resten av klassen mot ham
– Han stilte “dumme spørsmål”, men folk kunne spart seg for å le av ham og verbalt angripe ham
FRANCO UNNGÅR BORTVISNING DEL 2
– Skal vi ta det utenfor?
I påsken 2018 sendte “Franco” en foreleser en sms der han truet med å saksøke ham pga hans håndtering av saken. Etter påske ble “Franco” orientert om at han ikke fikk delta i gruppeeksamen, men måtte gjøre et annet prosjekt alene. Dette resulterte i en konfrontasjon mellom “Franco” og foreleser hvor sistnevnte opplevde at “Franco” inviterte ham til slåsskamp.
FORHÅNDSVARSEL OM BORTVISNING
BENEKTING AV VOLDTEKTSSCENE
FRANCO BLIR BORTVIST
Klager fortsetter å komme inn relatert til hendelsene nevnt ovenfor og andre hendelser vi har valgt å ikke omtale av hensyn til de involverte.
- Sabotering av forelesninger
- Ødelegging av gruppearbeid
- Seksuell trakassering
- Eksplisitt kjønnsdiskriminering
- Å skape uhyggelig og utrygg atmosfære for medstudenter
FIRE ÅR
“Studenten er ikke bortvist per nå”
“Vurderingene kunne vært annerledes om han ikke gikk fra studie til studie”
